Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, oktober 02, 2006

    Rätt man på rätt plats?

    Ali Esbati hann före mig med att kommentera nyheten att Edvard Unsgaard, inrikesreporter på Sveriges Radios Ekoredaktion, blir ny pressekreterare i statsrådsberedningen.

    Jag påstår inte att det är ett tack för borgerligt gynsam rapportering, men det vore ju onekligen intressant att granska Unsgaards politiska journalistik det senaste året.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Rätt man på rätt plats?"

     

    Blogger Håkan skrev... (02 oktober, 2006 14:02) : 

    Och när man har gjort granskningen ska man konstatera vad? Att det inte längre finns någon kvar på Ekot som inte delar en socialdemokratisk världsbild, eftersom killen har försvunnit till politiken? Eller?

    Jag har fortfarande inte sett någon genomgång av Erik Fichtelius politiska journalistik, eller Jens Orbacks heller för den delen. Varför inte Helena Stålnerts, som ju gick från journalistiken till kapitalet (kanske snäppet värre än politiken)?

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 oktober, 2006 14:42) : 

    Själv är jag snuskigt avundsjuk. När ringer de mig?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 oktober, 2006 15:53) : 

    Håkan, jag tror möjligen en skillnad mellan Jens Orbacks övergång från journalistiken till politiken föregicks av en viss period av karantär - men jag kan minnas fel. Sedan har ju också Unsgaard redan tidigare gjort gästspel i borgerliga sammanhang, varför mitt inlägg den här gången kändes relevant.

    Och jag väntar med lika stor spänning som alla andra på Figges dokumentär och en påföljande utvärdering av hans journalistiska gärning.

    Per, du får väl hålla dig framme - mejla cv:t till Helena Dyrssen. Eller, föresten, låt det bara ligga i SVT:s nätverk - hon hittar det nog...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 oktober, 2006 15:54) : 

    Karantän menade jag förstås...

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 oktober, 2006 11:47) : 

    Unsgaards storebror heter för övrigt Olav, ganska namnkunnig från Fronesis, Attac och sociala världsforumrörelsen. Undrar vad han tänker om detta... Jag ska fråga honom när vi ses.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (03 oktober, 2006 13:05) : 

    Jo, jag vet - jag läste praktisk filosofi tillsammans med Olav en gång i tiden.

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (09 oktober, 2006 14:55) : 

    Jag förstår inte riktigt. Hävdar du att Unsgaard blev mutad med att få en plats om man rapporterade positivt? Om inte, hur är detta på nåt vis relevant?

    Möjligtvis kan man kritisera Unsgaard för att inte tydligt deklarera att han är borgerlig, utan låtsas att han är på nåt vis "neutral" och "objektiv". Men detta att journalister är eller skall vara neutrala och objektiva är en lögn dom få itutat i sig på journalisthögskolan, bland annat. Det existerar inget sånt som en neutral och objektiv journalist, och som ju är konstaterat tycks ju journalister i allmänhet vara vänstervridna, så detta är ju isåfall ett större "problem" för vänstern än för högern.

    Kort sagt luktar hela inlägget dubbelmoral. Det brukar an inte hitta hos dig, Jonas, så det kanske är ett fall av "surt sa räven"?

     

    kommentera