Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, september 29, 2006

    Allt går igen

    Två av de allra första inläggen jag skrev på min blogg i mars 2005 känns i dag märkligt aktuella. Ett av dem, betitlat Mygelkultur och bidragsskandaler, kommenterade en artikel i Dagens Nyheter där Annika Billström öppet berättade om de interna striderna i den socialdemokratiska partiorganisationen i Stockholm (Stockholms arbetarekommun). Hon sa då bland annat att hon hade motståndare inom partiet som använde sig av ”förfärliga metoder” för att få bort henne ”och ta makten i Stadshuset och inom arbetarekommunen”. Billström pekade särskilt ut Dag Larsson (i dag avgående landstingsråd i Stockholm) och Roger Mogert (avgående borgarråd i Stockholms stadshus) som ansvariga för motarbetandet av henne.

    I dag rapporterar Svenska Dagbladet och Ekot om ett representantskapsmöte där de lokala s-föreningarna i Stockholms arbetarekommun i går analyserade valet. Inte oväntat fick Billström kritik från bland andra Dag Larsson, och ett namn som framförts som kandidat för att efterträda henne är Roger Mogert.

    Ett annat av mina tidiga blogginlägg hette Socialdemokratin och medierna, i vilket jag skrev om att socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog i en intervju berättat att hon gärna ville ha ett samarbete mellan partiet och något professionellt medieföretag. Och i dag rapporterar SvD (ej på nätet) att det på det socialdemokratiska representantskapsmötet i går förts fram idéer om en s-märkt huvudstadstidning. Bland annat föreslogs att man skulle kontakta norska Schibsted, som äger Svenska Dagbladet och Aftonbladet, om en socialdemokratisk edition av just SvD.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Allt går igen"

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 september, 2006 15:50) : 

    Nog för att jag skulle kunna tänka mig betala för en s-märkt edition av SvD, men ännu hellre se en fungerande webbtidning, och då menar jag inte en internetversion av en papperstidning, utan en "riktig" webbtidning. Jag är inte särskilt intresserad av obstruerande inlägg från meningsmotståndare på varje ställe där man framför en socialdemokratisk åsikt, utan känner att de för mig mest givande debatterna sker med människor som har samma värdegrund som jag själv.
    För givetvis är den mediala balansen oerhört sned idag (vilket inte hade skadat att ta upp på det beramade Publicistklubbsförhör där socialdemokraterna dristade sig till att uebli...) och ännu snedare är att medierna inte VILL belysa det.
    Ingen annan kommer att föra fram våra åsikter, till skillnad från borgerligheten, så vi får se till att göra det själva.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (29 september, 2006 16:07) : 

    Visst vore det bra med en dagstidning i Stockholm med socialdemokratiska värderingar på ledarplats. Men inte om det ska bli en ren partimegafon. Och själv tror jag att det vore förödande med fler renodlade partiinterna fora där vi inte vill diskutera våra tankar med meningsmotståndare. Det är inte utvecklande att bara diskutera med meningsfränder.

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 september, 2006 16:21) : 

    Jag vet inte vilka partiinterna fora du avser, men min uppfattning är definitivt att många medlemmar skräms av att hela tiden vara tvungna att försvara sig och sina grundläggande åsikter hela tiden. Tipsa mig om nåt ställe där jag kan debattera socialdemokratisk politik med socialdemokrater, utan att också hela tiden behöva motivera varför jag är socialdemokrat, där jag inte alltid måste hamna i debatt med de mörkblå. Vi som inte har tillträde till de inre kretsarna behöver nämligen det.

     

    kommentera