Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, december 08, 2006

    Inget blir någonsin som förr

    Häromdagen skrev jag om hur Aftonbladets Lotta Gröning på sin blogg markerat rätt tydligt mot Margot Wallström som ny s-ordförande. Antingen kom det jag skrev till Grönings kännedom, eller så kom hon själv till insikt om att hennes formuleringar kanske inte var alldeles lysande.

    Hur som helst så skrev hon bara någon dag efteråt att hon "inte är någon motståndare till Margot". Och i dag skriver hon att det är så mycket som har hänt med socialdemokraterna att "väldigt många känner inte igen partiet längre".

    Jag mår illa. Jag skojar inte; jag mår verkligen illa varje gång jag hör gnället om att man inte känner igen partiet (och då helst när det sista ordet uttalas som "parti't").

    Ett politiskt parti måste ju naturligtvis förändras och utvecklas i takt med tiden. Väljarkåren ser ju inte ut likadan i dag som för 50 år sedan - varför ska då de politiska partierna göra det?

    Lotta Gröning nöjer sig med att stå på läktaren och klaga. Det är förstås lätt för henne att utifrån stå och påstå att socialdemokratin inte har "en hållbar analys av de samhälle vi lever i", "[i]nga strategier för framtiden och inget som ger människor hopp". Med all vederbörlig respekt, Lotta Gröning - det vet du inget om.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Inget blir någonsin som förr"

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 december, 2006 16:53) : 

    Klockrent!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 december, 2006 17:56) : 

    Tack :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 december, 2006 21:34) : 

    Klockren sågning av Lotta Gröning!

    Du måste verkligen ha något emot henne eftersom du säger att hon får dig att må illa!

    Och varför "lobbar" du för Margot?

    Hur många gånger ska kvinnan säga NEJ innan du släpper tanken på henne som ordförande?

    Eller menar du att man inte ska respektera hennes NEJ. Ska man inte lita på hennes ord? Hur ska hon då fungera som partiledare hade du tänkt?

    Annars är din blogg den bästa som finns!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 december, 2006 21:40) : 

    Jacke, tack för vänliga ord. Men nej, jag har inget personligt agg mot Lotta Gröning. Inte alls. Vi är överens då och då. Men väldigt ofta tycker jag att hon hemfaller åt lättköpt vänsterpopulism. Och larv av typen "jag känner inte igen partiet" är hon dessvärre inte enam om. Vad gäller mitt kampanjande för Margot Wallström så handlar det om att jag tror att hon vore den bästa tänkbara ledare socialdemokratin skulle kunna få i det här läget. Men vill hon inte så får jag förstås respektera det. Men jag hoppas fortfarande att det är en sak att säga att man inte är kandidat, och en annan att de facto tacka nej när valberedningen erbjuder uppdraget.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 december, 2006 23:34) : 

    Nästa ledare för (s) kommer sannolikt att misslyckas i valet 2010 och bytas ut. Först då kommer partiet att kunna söka sig en ny väg till väljarkåren.

    Fundera därför istället på en vettig politik för 2014 redan nu. På sikt är det politiken, inte personerna, som avgör.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 december, 2006 02:55) : 

    Bra skrivet om Gröning! Hon var väldigt bitter redan när hon jobbade på NSD, men sen hon kom till Aftonbladet har hon blivit rakt igenom odräglig. Jag kan inte ens minnas när jag sist läste en konstruktiv kommentar om partiet från henne. Men å andra sidan brukar jag snabbt bläddra förbi hennes spalt just för att den är mer vänsterpartistisk än socialdemokratisk.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 december, 2006 08:18) : 

    Leffe, vad baserar du din teori om att nästa ledare för (s) kommer att misslyckas i valet 2010 på?

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 december, 2006 11:24) : 

    Jonas,

    Jag tror inte att en ny ledare klarar att reformera politiken på 3 år, oavsett vem detta är. Det är en oljetanker som ska vändas.

    Särskilt blir detta i eftervalsdiskussionerna där fokus hamnat på pers(s)on och inte på politiken.

    Det som krävs är inte en ny person, utan just ny politik. Tror jag.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 december, 2006 11:26) : 

    Särskilt tydligt, menade jag ovan.

     

    Blogger Tony Kenttä skrev... (09 december, 2006 19:43) : 

    Jonas,
    Jag tycker att du måste ha viss respekt mot dom som tycker att dom inte kan känna igen "parti't" (skitbra uttal, enligt ;) ). Förvisso förändras världen och SAPs politik med den (00-20-talet var inte likt 30-40-talet, som i sin tur inte var likt 50-talet, som i sin tur inte var likt sent 60-tal och 70-tal osv.), men jag tror att dessa människor upplever att SAP har förlorat sin ideologiska kärna. Jag håller inte med dem, men jag anser att man måste analysera varför dom tycker det samt ändra politiken därefter (dock inte den enda "inspirationskällan"). Många arbetare tror jag känner så, och vi förlorade en del av dem till M, och jag tror, på grund av att de upplevde just det här att SAP har förlorat sin ideologiska kärna, och att M framstod som kanske ett bättre "förvaltarparti" än ett SAP utan dess kärna. Sedan att Lotta Gröning är mindre bra är något som jag tror att vi är överens om...

    /Mvh.
    Tony Kenttä

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 december, 2006 20:31) : 

    Leffe, det är flera faktorer som spelar in när det gäler vad för regering vi får efter valet 2010. Vem som ledar socialdemokraterna och vilken politik vi för är två. Men viktigt är också hur väljarna uppfattar att borgarna skött sig; om fler har jobb, fler har mer kvar i plånboken och man känner sig nöjd med den välfärd man får för skattekronorna. Ytterligare en relevant faktor är med vilken laguppställning den nuvarande oppositionen utmanar den sittande regeringen. Men när det gäller just det du skriver om, så känner jag mig rätt trygg med att det kommer att vara ett något annorlunda politiskt program som (s) möter väljarna med 2010 jämfört med 2006.

    Tony, jag tror säkert att det finns människor som nu tycker att (s) har förlorat sin ideologiska kärna. Liksom det fanns de som kände så på 1920-talet, 30-talet, 40-talet etc. Det betyder inte att de har rätt. Man bör också fråga sig vad socialdemokratins ideologiska kärna egentligen är. Jag uppfattar den som en medvetenhet om omjämlikheter i samhället och en obändlig vilja att utjämna dessa. Detta har inte förändrats. Däremot förändras givetvis de politiska medlen, inte minst i takt med att vi med politiska reformer ständigt bidrar till att göra samhället bättre för allt fler.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 december, 2006 23:15) : 

    Jag tror inte att resultatet av föregående mandatperiod har så stor betydelse - det handlar, tror jag, mer om hur väl partierna lyckas matcha mittenväljarnas uppfattning om läget i landet.

    Jag ser inte hur (s) kan hinna göra en positionsförändring därvidlag, redan till 2010. Ny partiledare går snabbt att få - men det tar tid att trovärdigt byta verklighetsbeskrivning.

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 december, 2006 01:07) : 

    "Jag mår illa. Jag skojar inte; jag mår verkligen illa varje gång jag hör gnället om att man inte känner igen partiet (och då helst när det sista ordet uttalas som "parti't")."

    Ja, jag kan på sätt och vis hålla med om citatet ovan, MEN. Nu är det så att jag tror inte folk i allmänhet menar att dom inte känner igen sig när det gäller nya tidens lösningar på nya problem. Jag tror det ligger mer bakom det uttalandet än så.

    Jag som är en partilös vänstermänniska någonstans mellan Vänsterpartiet och Socialdemokraterna kan i vissa avseende också hålla med i den där meningen som får dig att må illa.

    Anledningen till det är att förts och eventuellt kommer att föras en massa "nya" sorters politiska lösningar på "nya" problem som i sin ideologiska grund helst saknar förankring. Politik är att välja. Det finns många olika sorters moderna verktyg att använda på nutidens problem som skulle fungera alldeles utmärkt om inte Socialdemokraterna blivit så rädda föra att genomföra den med den sortens verktyg som kopplas ihop med begrepp som Solidaritet, rättvisa och broderskap. Och att vi får upp ögonen på att högerns så kallade propagandamaskiner inte är något annat än deras sätt att vilja lösa problemen för att få det samhälle som dom vill ha. Politik är ingen naturlag. Vi kan vrida samhället dit vi vill med moderna metoder som fortfarande är väl förankrade i Traditionella värden. Det är min övertygelse. Därför sätter jag väldigt stor tillit att dom som kommer att leda opposotionspolitken och en eventuell regeringspolitik om några år inser det. Och inte tror att dom måste följa högerns "påhittade" naturlagar.

    Tack för mig /
    En något desillusionerad vänstermänniska.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 december, 2006 07:01) : 

    Skywatcher, jag förstår inte riktigt vad det är för "moderna metoder som fortfarande är väl förankrade i Traditionella värden" som du förespråkar. Om vi är överens om att några av de stora politiska problemen/utmaningarna är att få fler människor i arbete och att bättre ta tillvara nyanlända svenskars (och deras barns) kompetens i arbets- och samhällslivet, ja då har jag svårt att se några andra effektiva lösningar än att man från politiskt håll bedriver en politik för jobb och tillväxt. Och jag är övertygad om att det är en socialdemokratisk regering som har bäst förutsättningar för att göra det, och samtidigt ta hänsyn till så kallade svaga grupper och miljön.

     

    kommentera