Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, december 06, 2006

    Partiledarvalet handlar inte om Persson

    Nomineringsarbetet av ny socialdemokratisk partiordförande går vidare. Flera medier har rapporterat att Margot Wallström hittills leder överlägset bland de inkomna nomineringarna. Om hon däremot skulle vara beredd att säga ja eller nej på en direkt fråga från valberedningen vet vi fortfarande inte.

    Wallströms motståndare (och sådana finns det, även på vänsterflanken i den politiska debatten) är dock inte sena med att få oss som väldigt gärna vill se henne som ny s-ledare att leta någon annanstans. På sin blogg skriver till exempel Aftonbladets debattredaktör Lotta Gröning att "Det är dags att avskriva Margot Walhström som partiledare". Och Gröning tillägger att "Så länge som de flesta hänger upp sig på henne istället för realistiska kandidater hämmar hon allt nytänkande".

    "Hon"? Ursäkta, men det är väl knappast Margot Wallström som hämmar något genom att ha en stark supporterskara?

    Gröning förstår inte heller "varför just hon upplevs som så märkvärdig", "För att hon tycker illa om Göran Persson?".

    Men snälla nån... Lite mer insikt om Margot Wallströms gärning som politiker och samhällsdebattör borde man väl ändå kunna begära från Lotta Gröning.

    Självklart handlar inte partiledarvalet om för eller emot Persson. Att det funnits och finns ett visst missnöje med hans ledarstil visar väl bara på att det finns all anledning att hitta en ny partiledare som har en annan attityd. Eller som Gröning själv uttrycker det: "är bra för arbetarrörelsen och som kan inspirera till utveckling och framtidstro".

    I sammanhanget vill jag gärna nämna att min egen socialdemokratiska områdesförening inlämnat en nominering till ny partiordförande som gjorde mig väldigt glad och stolt över att tillhöra föreningen. Jag ska inte avslöja vilket namn vi fastnade för, men formuleringarna som föregick det är så klockrena:
    De här förväntningarna har vi på Socialdemokraternas nästa partiordförande:

    • Intellektuell öppenhet och viljan att ta till sig nya kunskaper är viktigare än förmågan att försvara etablerade sanningar.
    • Att sprida hopp genom att formulera de rätta frågorna för framtiden är viktigare än att ordinera rätt åtgärd för de dagsaktuella problemen.
    • Vår nya ordförande måste se partiets medlemmar som en resurs när partiet tar ställning i de stora frågorna. En öppen debatt är inte ett hot mot ordförandens ställning utan en förutsättning för ett levande parti.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Partiledarvalet handlar inte om Persson"

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 19:37) : 

    Varför läser jag alltid in, eller rättare sagt varför säger min intuition, att allt du skriver luktar högersosse-värderingar?

    Bengt Nilsson röd gråsosse

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 december, 2006 19:41) : 

    Men snälla, snälla Bengt. Varför ägnar du så mycket tid åt att hänga här och sprida dynga om en partivän? Vore det inte bättre att ägna den energin åt att argumentera mot borgerligheten?

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 19:52) : 

    Om du rannsakar dig själv. Visst har du fler värderingar ihop med borgerlighetens individualism än med oss vänstersossar och de grundläggande socialdemokratiska värderingarna om ett samhälle där vi tillsammans på solidarisk grund strävar mot ett frihetligare och jämlikare, offentligt drivet välfärdssamhälle.

    Bengt Nilsson, röd gråsosse

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 december, 2006 19:57) : 

    Nej, Bengt, så är det inte. Jag vet var jag har mina värderingar, och jag har varit socialdemokratin trogen i över 20 år. Men få saker gör mig så besviken på mina partikamrater som den attityd du ger uttryck för. Varför är det så svårt att acceptera att vi är ett stort parti där det ryms många olika uppfattningar om olika sakfrågor?

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 21:59) : 

    Denna "Bengt Nilsson" verkar aldrig vilja bidra till någon slags konstruktiv debatt. Hans fråmsta mål verkar vara att irritera dig. Jag tycker det luktar troll lång väg.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 22:00) : 

    Jag tror att du har en bra lista, men glöm inte verklighetsbeskrivningen - en bra ledare måste berätta en historia om verkligheten som en bred väljarbas känner igen sig i.

    Det har t.ex. moderaterna i Reinfeldt, men det har inte (s) i Persson. Kanske har Wallström det fortfarande, sannolikt har Jämtin det. Nuder har det inte, och Mona har det inte längre.

    Ytterligare en kommentar till din lista är en viss tveksamhet avseende den avslutande punkten. En öppen debatt är bra, men den måste också ha en början och ett slut, och en bra partiordförande måste kunna skilja mellan å ena sidan högljudda åsikter och å andra sidan sådana som har ett brett stöd. Det är inte alltid samma sak.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 december, 2006 06:57) : 

    Det är nu som jag, tydligen med min dåliga konstruktivitet, måste så in frö i den socialdemokratiska myllan, om att jag vill ha en partiledare som mer ligger till vänster än till höger.
    När hon (för det blir en hon) är tillsatt så är det för sent!
    Så tack, Jonas, för att du tar in mina dåliga konstruktioner i din blogg-kommentar!

    Bengt Nilsson, röd gråsosse

     

    Blogger Alexander Sofroniou skrev... (07 december, 2006 11:25) : 

    Jag tycker inte att man kan förvänta sig mer insikt från Lotta Gröning.

     

    kommentera