Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, december 06, 2006

    Årets bästa politiska blogg?

    Bloggen Bent har tagit initiativ till tävlingen Årets bästa politiska blogg. Kriterierna är tuffa:

    1. Bloggen måste vara en textblogg, och inte en bildblogg. Det måste vara en blogg som centreras kring det skrivna ordet.
    2. Bloggen måste ha något väsentligt att säga.
    3. Bloggen ska vara politisk. Enstaka politiska inlägg i en allmän blogg om något annat går inte. Politiken ska vara mer eller mindre central för bloggen.
    4. Bloggaren ska inte blogga på uppdrag av ett politiskt parti, ett medieföretag, en lobbyorganisation, eller på något sätt motta pengar för att blogga på uppdrag av någon annan. Politiker på riksnivå som bloggar anses ha betalt för att prata politik, även i bloggform, och räknas således som om de får betalt för att blogga - och därmed är rikspolitiker icke nomineringsbara.
    5. Bloggaren ska inte vara anonym.
    6. Bloggaren kan inte delta om han eller hon på något sätt är inblandad i urvalet, bedömningen, och hanteringen av den här tävlingen.

    Nominera dina egna favoriter i här innan den 15 december. Den 16 december listas alla bloggar som är nominerade, och som uppfyller de kriterierna ovan, i en omröstning som kommer att vara öppen till den 29 december. Förhoppningsvis ska en vinnare kunna koras den 2 januari 2007.

    Själva har jag, utan inbördes ordning, nominerat Marta Axner, Erik Laakso, Sakine Madon och Magnus Ljungkvist.

    För övrigt noterar jag att en annan bra politiskt bloggare, Ali Esbati, tagit paus.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Årets bästa politiska blogg?"

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 december, 2006 13:07) : 

    Så lite så. Välförtjänt. Beklagar den felaktiga länken - nu åtgärdat.

     

    Blogger sakine skrev... (06 december, 2006 13:16) : 

    Tackar! Vad kul. Såg att du och många andra var nominerade så jag nominerade två andra (he he...rättvist ska det vara - ALLA ska med lika mycket ;)

    Ska kika in de andra du nominerat, känner te x inte till Martas eller Magnus blogg.

     

    Blogger Jonas N skrev... (06 december, 2006 13:50) : 

    Din egen blogg är värtd att nämnas i sammanhanget (före Marta A och Magnus L tex)

    Men den blog med (enligt mig) i särklass högst kvalitet är Danne Nording's


    Den är dock så seriös, och fylld med fakta och resonemang att den är svår att läsa som bara underhållning. ÄVen disskussionerna är såpass seriösa att man drar sig för att bara kasta in nå'n förnumstig kommentar eller löst tyckande. Postningarna sker heller inte lika ofta som i underhållnings- oc htyckar bloggarna.

    Jag har inga illusioner om att Danne skulle hamna högt på kvantitets-popularitets-listan för politiska bloggar.

    En som ligger närmare till hands där är Dick Erixon som jag daglinen läser, och betraktar nästan som en alternativ nyhetskanal, för att den kompletterar den extremt ensididiga bevakningen av utrikeshändelser som vi får oss till livs inom Sverige.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 14:34) : 

    Märta Haxner och dom andra har jag aldrig läst men din blogg e grym! Jag nominerar dig så klart!

     

    Blogger Marta Axner skrev... (06 december, 2006 15:47) : 

    Tack, mycket hedrande. Lite olägligt att det kommer just nu när jag skrivit så lite pga massivt pluggande. Men ska försöka skriva lite iaf nu under nomineringstiden...

     

    Blogger CV skrev... (06 december, 2006 15:55) : 

    Det blir svårt attt välja vem jag ska rösta på av dessa fyra. Bra val.
    RS
    kulturbloggen.com

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 16:14) : 

    Inte helt oväntat kanske men jag väljer helt klart Erik Laaksos blogg bland dessa.

    Vill också nämna att den här tävlingen som iof sig är ett mycket bra initiativ av Bent har en rejäl brist. Bristen består av att jag t.ex sedan länge är blockerad i hans blogg och kan således varken nominera eller rösta.

    Om det endast var jag som var blockerad så kan jag leva med det men så är det inte.

    Han (Bent) har också genom sin rädsla för andra åsikter sett till att spärra mig från ett stort antal bloggar som använder akismet eller spam karma.

    Genom att han har låtit mina kommentarer gå direkt in i sin spambox och sedan bara raderat dessa utan att först de-spamma så har han försett akismet databas (som även spam karma hämtar uppgifter från) med uppgifter om att mitt IP och e-postadress är att betrakta som spam.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 17:54) : 

    Stefan, att man är paranoid innebär ju inte att man inte kan vara förföljd. Dock noterar jag att just du råkar vara bannad på fler ställen (varför vet jag inte, och vill heller inte veta).

    Dock kan du ju använda en ställföreträdare att nominera och rösta. För övrigt ska man kanske ta denna och andra tävlingar med ett badkar salt; det betyder inget, det är bara lite skoj så där. Som du ser sker nomineringarna bland likasinnade, inte efter några mer objektiva läsvärdhetskriterier; det är helt förutsägbart.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 21:51) : 

    Är det ingen mer än jag som tillhör (den numera bortglömda?) ironiska generationen? Om jag hade dragit igång den här tävligen hade jag njutit av att se alla dessa presumtiva vinnare nominera varandra, för att därefter påpeka att den som lämnat en nominering därigenom brutit mot punkt 6 ".. är inblandad i urvalet...".
    Jag är väl lite barnslig.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 21:54) : 

    Blogge:

    Där har du alldeles fel. Jag är inte bannad någon annanstans än hos din kompis Bent.

    Jag får hoppas att du inte råkar ut för en sådan spam-registrering som jag hamnat i. Det finns nämligen inget effektivt sätt att ta bort detta vilket betyder att sådant här kan ske helt godtyckligt.

    Kalla det gärna att vara paranoid om du vill men vart har du argumenten för det?

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 22:42) : 

    Min blogg uppfyller ju rent tekniskt kraven, men jag skulle nog inte vinna ändå. Min röst faller troligtvis på Sakine!

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 22:52) : 

    Stefan: http://www.hitochdit.com/2006/07/08/bloggen-hitochditcom-infor-inte-censur/

    Hehe, min gode bloggkollega PrommeMorian (uttalat på gôtteboschka blir det en viss klang på detta namn!) och jag har förvisso olika syn på tillvaron här i livet, men jag är övertygad om att vi aldrig kommer att bryta den där grundlägande respektlinjen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 december, 2006 23:18) : 

    Blogge: Fortfarande inget konkret argument?

    Kolla gärna med ägaren till hitochdit om du inte tror på mig.

    Det skrämmande är att du inte med ett ord kommenterar det faktum att vem som helst kan göra blogglivet svårt för någon annan genom att spam-markera kommentarer som inte är spam?

    Det är ju det som detta handlar om, inte "vems sida" du nu råkar stå på.

    Vart finns din egen respekt?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 december, 2006 10:51) : 

    Härmed sätts streck i debatten för Stefans och Blogges metadiskussion. Ta den privat någonannanstans.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 december, 2006 11:12) : 

    Förlåt att jag lägger mig i, men....
    nomineringarna till årets politiska blogg verkar av, kommenaterna att döma, mest vara någon form av inbördes beundran. Lägg ner!

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 december, 2006 09:49) : 

    Om ni läser allt jag skrivit på bloggen detta år framgår det rätt tydligt vilken som är årets bästa blogg, hahaha...

     

    Blogger Rollx skrev... (08 december, 2006 20:35) : 

    Sakine Madon fick min nominering.

    Jonas. Du är väl antagligen diskad för en nominering, om jag uppfattad reglerna rätt.

    Men jag vill ändå berömma din blogg. För ett mycket näringsrikt innehåll. Dessutom är du rask på att ge svar, du är verkligen mån om att hålla liv i bloggen. Antar att det ingår i dina arbetsuppgifter, men ändå.

    Det är synd att det finns alltför många politiska bloggar. Som är alltför livlösa eller döda. Vissa innehavare kunde lika gärna lägga ner. Och skaffa en dagbok i pappersform istället.

    Dock inte din blogg.

    Jag saluterar dig Jonas Morian.

    Nu fick jag kanske ? en fet guldstjärna :).

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 december, 2006 20:59) : 

    Rollx, tack för beröm - och Sakine är definitivt en god kandidat till titeln. Däremot betraktar jag mig inte som diskvalificerad; jag jobbar inte inom partipolitiken och skriver aldrig om saker som har med jobbet att göra. När jag började blogga så jobbade jag dessutom på ett annat ställe. Mina arbetsgivare har aldrig haft något att göra med mitt mitt bloggande. Men visst är du förtjänt av en guldstjärna :-)

     

    Blogger CV skrev... (31 december, 2006 22:31) : 

    Jajamen, du har fått en röst nu. Det var en bra omröstning eftersom man kunde ge sin röst till flera bloggar.
    Men jag hoppas Bloggen Bent tar bort min blogg från omröstningen, för min blogg är inte alls så genompolitisk som din och de andra som var på listan.
    RS
    kulturbloggen.com

     

    kommentera