Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, januari 15, 2007

    I topp på bloggtopplistor

    I väntan på att Sigge Eklund och Aftonbladets nya version av Bloggportalen.se ska se dagens ljus (läs gärna Beta Alfa om allt skoj som kommer att finnas där), uppdaterar bloggurun Johan Larsson sina skapelser med nya funktioner.

    Nu har bloggportalen Knuff.se har fått helt nya bloggtopplistor, varav min blogg ligger hyfsat bra till. Dels finns som tidigare en lista över den svenska bloggosfärens 50 mest länkade bloggar (på denna ligger min för närvarande på plats 4), men nytt är en lista över bloggar som länkas från flest antal blogginlägg. Där ligger jag på plats 3. Dessutom finns en ny lista med topp 50 baserat på en slags bloggpoäng som beräknas beroende på vilka bloggar som länkar till en viss blogg. Poängen bestäms efter antal bloggar som länkar i ”andra hand”. Och här intar min blogg just nu förstaplatsen.

    Jag begriper ärligt talat inte riktigt vad det här betyder, mer än att det uppenbarligen är en hel del andra bloggare som regelbundet länkar till mig och det jag skriver. Och det är förstås jättekul – fortsätt gärna med det!

    Det flitiga länkandet till min blogg aktualiserar det som andra skrivit om kritiken mot de många motstridiga uppgifter om besökssiffror som förekommer här och var, och mot topplistor som Bloggtoppen – vars politiklista just nu toppas av en blogg som inte verkar ha uppdaterats sedan i november.

    Jag har själv aldrig gjort någon poäng av mina besökssiffror, just eftersom det verkar finnas mängder av olika sätt att beräkna dessa på och jag inte kan bedöma tillförlitligheten i det statistikverktyg jag själv installerat för att få en bild över hur många läsare jag har och varifrån de kommer.

    Men självklart förstår jag att bloggar/sajter som Tjuvlyssnat och Videofeber, samt modebloggar som Hotspot och Engla’s Showroom får betydligt fler besökare än politiskt inriktade bloggar som min. Det är inget märkligt med det. Jag tröstar mig med att tidningarnas ledarsidor också har tämligen få läsare, men de är viktiga ändå för spridningseffekten i viktiga målgrupper.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "I topp på bloggtopplistor"

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 januari, 2007 12:27) : 

    Det börjar allt mer utkristallisera sig en "bloggelit" i Sverige. Kan konstatera att jag inte finns med någonstans, så frågan är om det finns någon mening med att blogga för svensk publik om man inte tillhör de femtio. Lite trist faktiskt. Önskar att det fanns en funktion där vi utanför listorna kunde se hur vi låg till. Som det är nu famlar man i mörker.

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 januari, 2007 12:40) : 

    Den löjliga tävlingen om vem som skriver bäst tar nya proportioner.

    Jag har hellre 10 intresserade läsare som jag kan föra en vettig kommunikation med.

    Vem som bloggar bäst är totalt ointressant. Det som däremot är intressant är att allt fler får möjlighet att yttra sig i ett offentligt rum...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 januari, 2007 13:41) : 

    Aqurette, trist att din blogg inte hamnar högre upp. Även om jag typ aldrig håller med dig så skriver du bra och ofta intressant. Möjligen "straffas" du och andra på högerkanten för att ni mestadels skriver på engelska.

    Bengt, jag håller med - men tycker inte alls att det här handlar om vilken blogg som är "bäst". Att många länkar till mig kan ju betyda att många inte håller med mig och skriver att jag är en idiot (och det händer ju faktiskt allt som oftast). Men visst, jag har också hellre ett mindre antal läsare som jag kan ha någon form av dialog med än mängder av läsare som hatar mig.

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 januari, 2007 14:32) : 

    Jonas:
    Jo, du har nog rätt. Många ogillar engelskan och/eller frånvaron av vanlig kommentarsfunktion. Men efter att ha studerat listornas politiska bloggar så tror också att det finns ett dolt inlag av en - vad ska jag kalla det - "IRL-faktor". Många av de populäraste politikbloggarna bor eller verkar i stockholmsområdet och - gissar jag - träffar varandra i olika sammanhang utanför cyberspace. Då menar jag inte att alla är kompisar, men man tillhör samma "sfär" och samma lokalavdelningar. Så upplevde åtminstone jag det politiska livet i Stockholm på den tiden då jag bodde där. Kretsen av "politisk-junkies" är ganska liten, så alla känner någon som känner en tredje. För den som bor utanför Stockholm/Uppsala/Mälardalen blir relationerna annorlunda. Det blir inga föredrag på ABF, Timbro och partikanslierna... På gott och ont, ska tilläggas.

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 januari, 2007 14:39) : 

    Jag skulle lätt kunna visa statistiksiffor på varenda blogg knuff.se håller koll på - men det skulle IMHO vara sämre. Det kan inte vara kul att efter tre månaders bloggande ex. märka att man bara ligger på plats 14237.

    Alla fyra listor är gjorda så att omsättningen kommer att vara stor och samtidigt spegla vad bloggosfären tycker just nu.

    Ni båda råkar precis ligga utanför listorna idag. Imorgon kommer det se annorlunda ut.

    Precis som Jonas skriver så har det inget att göra med vilken blogg som är "bäst". Jag vill bara ge en annan bild än vad alla hajpade besökssiffror (och topplistor över sådana) ger.

    Jag kan inte göra alla nöjda och glada samtidigt som jag försöker visa upp en mer rättvisande bild över hela bloggosfären.

    Just nu ligger enbart nio bloggar på alla fyra listor. Visst kan de anses vara en "bloggelit". Men i så fall tycker jag att fler i media borde uppmärksamma ex. Stationsvakt som enligt bloggosfären verkar ha flera andra kvaliteter än tiotusentals "unika besökare".

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 januari, 2007 17:34) : 

    För att vara med i diskussionen:

    Knuffs topplistor en översikt över vad _bloggarna_ "tycker" vilket är ju lite inavel och smålöjligt: det är ju som om en grupp fotbollspelare skulle inom sig välja försöka välja bästa spelaren i laget efter att ha räkna hur många gången man passat bollen.

    Så någon "bloggelit" vettefan om man kan säga att det finns utifrån knuffs listor, snarare kan man nog få reda på om det finns någon inavelsfetish ;-)

     

    Blogger CV skrev... (15 januari, 2007 20:06) : 

    Det finns bloggar som har mycket högt besöksantal enligt Bloggtoppen men inte på exempelvis Blogrankers. Jag förstår inte hur det kan diffa på flera tusen unika besökare per vecka.
    Och jag förstår inte heller vitsen med att försöka fuska sig till högre besökssiffror.
    jag tycker om knuffs lista som visar hur många som länkar till en blogg, för det är också en dynamisk lista. Den ändras varje vecka tror jag.
    Så vem som ligger i topp växlar, och det är ju sådan verkligheten är, tycker jag.
    RS
    kulturbloggen.com

     

    Blogger Unknown skrev... (18 januari, 2007 09:09) : 

    det verkar dessutom som att flera större bloggar inte är med på listan. Erixon.com, exempelvis. Den har ju betydligt fler besök än din och de andra på listan, som inte verkar mäta besök utan länkar, dvs. you scratch my back I scratch yours.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 januari, 2007 10:13) : 

    Erixon.com ÄR med (trots att han 2007 fortfarande verkar handkoda allt).

     

    kommentera