Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, februari 07, 2007

    Senaste nytt på radio

    I helgen var det premiär för Sveriges Radios nya mediegranskande program Medierna och Publicerat. Jag hade själv inte möjlighet att lyssna på dem då (jag är överhuvudtaget väldigt dålig på att anpassa mig till ordinarie sändningstider – därför är jag tacksam över att SR satsat på poddradio), men har nu gjort det i efterhand.

    Tanken med de två nya programmen är inte bara att ersätta det klassiska Vår grundade mening, utan också att bredda SR:s bevakning av medievärlden.

    Premiärprogrammet av Medierna handlade bland annat om Sveriges Radio som företag; det så omskrivna bråket i radiohuset, och om outsourcingen av program på externa produktionsbolag. Ironiskt nog så produceras Medierna just av ett sådant produktionsbolag; Tredje Statsmakten Media AB – som också har en blogg.

    Själv tyckte jag att inslaget var bra och belysande. Bara det faktum att så få chefer och medarbetare på SR ville uttala sig för reportrar från företagets eget mediegranskande program var rätt talande. Nu håller jag bara tummarna för att Medierna snart görs tillgängligt som RSS-flöde så att jag kan lyssna på när jag vill i min iPod, och enligt uppgift från redaktionen jobbas det på det – men det råder någon sorts kö för att få det fixat.

    Jo, några ord om Publicerat också. Mitt intryck var att detta program mer var till för de trogna Vår grundade mening-lyssnarna. Inte minst tydde valet av programledare, Åke Pettersson – som tidigare ledde just VGM, på det. Och inget ont om Pettersson, men huvudinslaget i premiärprogrammet – om lokaljournalistik och valbevakning – kändes som gjort mest för andra journalister och medieforskare.

    Stilpoäng för att både Medierna och Publicerat uppmärksammar att den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak sitter fängslad utan rättegång i Eritrea sedan den 23 september 2001.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Senaste nytt på radio"

     

    kommentera