Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, mars 17, 2007

    En ny, fräsch partitidning

    För sex veckor sedan skrev jag om att jag fått äran att delta vid en förhandstitt på en dummy av vad som skulle bli en ny, fräsch layout på den socialdemokratiska partitidningen Aktuellt i Politiken. Det jag då såg var synnerligen lovande ut.

    I dag fick jag äntligen den färdiga, omgjorda tidningen i min hand. Och intrycket från förhandstitten bestod. Redaktör Eric Sundström och hans kollegor har gjort ett jäkla bra arbete. Det är många viljor som ska tillfredställas när man gör en partitidning som samtidigt har journalistiska ambitioner; de äldre, trogna läsarna ska känna igen sig, samtidigt som yngre, potentiella prenumeranter ska uppfatta tidningen som fräsch och angelägen.

    Jag tycker att AiP-gänget kan känna sig stolta över vad de åstadkommit.

    Så vad är då nytt? Jo, dels har hela tidningen fått en mer modern, luftigare layout. Ett nytt ”huvud” med tidningsnamnet skrivet i gemener och ordet ”aktuellt” rött och i fetstil. Man har gett mer utrymme för opinionsmaterial (ledare, stick, debattartiklar och krönikor), en egen skvallerspalt kallad Madam Marie (inspirerad av DN:s legendariska Tysta Mari, som ju även var namnet på en skvallerblogg som dock verkar ha insomnat).

    Det finns en hel del andra nyheter i tidningen också, men dem får ni upptäcka själva. Teckna en prenumeration här.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "En ny, fräsch partitidning"

     

    Blogger Unknown skrev... (17 mars, 2007 15:39) : 

    Jag blev inte riktigt lika imponerad. Detta trots att jag inte hade några som helst förväntningar. Bläddrar här hemma igenom tidningen medan jag följer kongressdebatten.

    Det jag slås av (och jag är ju ingen tidningsmakare men rätt erfaren tidningsläsare) är att layouten är så trist. Sidan 2 och 3 är ok men direkt när man slår upp sidorna 4 - 5 blir spaltindelningen rörig, det är för mycket med fem spalter på en sida och dessutom en annan spaltbredd i t.ex. rutan om stopplagen på sidan 4.

    Efter ytterligare några sidor tror man att detta är en genomgående tanke men så plötsligt är spaltbredden mer lättläst på sidan 18-19.

    Läsningen var dock trevlig!

     

    Blogger Carin Lidman skrev... (18 mars, 2007 23:03) : 

    Sonja Tedelund, och de andra på AiP har gjort ett jättejobb!
    Snygga dekorfärger, luftigt, många ingångar, fin vinjettering.
    Detta första nummer är ju lite speciellt eftersom det har många annonser. Hur layouten står sig får vi se.
    Snygga typsnitt - ser att de håller sig även efter en tidningsomgörning...
    Hälsar Carin Lidman, tidigare, tidningsmakare på AiP, numer bloggare.

     

    kommentera