Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, mars 15, 2007

    Den feministiska kampen går vidare

    På min blogg har jag tidigare försökt reda ut varför jag inte kallar mig feminist. Trots mitt ställningstagande känner jag all respekt för dem som verkar för att vänsterns traditionella vurmande för arbetarklassen ska kompletteras med genusanalys och andra viktiga perspektiv.

    S-bloggaren Helena Markstedt uppmärksammar en av dem som hårt har drivit den feministiska kampen inom socialdemokratin; Erika Ullberg. Erika är aktiv i socialdemokraterna i Vårby samt i Stockholms läns landsting, och är dessutom ombud på helgens extrakongress. Hon är även styrelseledamot i Socialdemokratiska pressföreningen, där jag är ordförande.

    I intervjun säger Erika Ullberg bland annat, som svar på vad hon tror kommer att hända med den feministiska idéutvecklingen inom socialdemokratin när vi får en kvinna som partiledare, att pessimisten i henne ”är rädd att för mycket fokus läggs just på partiordföranden”. Hon tillägger att vi inte kan skylla ”gubbiga s-föreningar eller en lam könskamp i partiet” på Göran Persson allena, och det har hon förstås rätt i – det är ett gemensamt ansvar för alla socialdemokrater.

    Däremot blir jag lite oroad när Erika svarar Helena Markstedt att ”Det är upp till driftiga och smarta kvinnor likt dig själv att ta för sig och påverka utvecklingen”. Jag kommer då att tänka på vad Zanyar Adami skrev i SvD häromdagen, om de hårda reaktioner han fått från flera feministiska profiler när han skrivit att kvinnor borde inkludera männen i den feministiska kampen. Jag hoppas verkligen inte att de kvinnliga feministiska kämparna inom socialdemokratin menar att män inte skulle vara välkomna i kampen.

    Och ja, jag är väl medveten om jag tyvärr inte räknar mig till den skara av män som gladeligen kallar sig feminister och driver på för ett feministiskt perspektiv i politiken. Däremot har de – och deras systrar i kampen – mitt stöd. Min insats får däremot inskränka sig till önskemål om mer radikal jämställdhetspolitik. Några etiketter som slutar på -ist är jag dock inte beredd att klistra på mig.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Den feministiska kampen går vidare"

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 mars, 2007 20:35) : 

    Det du inte klistrar på dig själv kommer andra att klistra på dig.

    Jag ska inte vara sämre, och du kommer inte att kunna värja dig: journalist.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 mars, 2007 21:02) : 

    Blogge, faktum är att jag inte kallar mig journalist heller. Däremot menar jag att publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål, men det beror på att jag inte tycker att journalister har ensamrätt på journalistik - lika lite som politiker har ensamrätt på politik.

     

    Blogger Magnus skrev... (15 mars, 2007 21:55) : 

    men etiketter som slutar på -at är väl ok, som kavat, lat och socialdemokrat?

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (15 mars, 2007 21:56) : 

    Du menar t.ex. psykopat? ;-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 mars, 2007 02:15) : 

    Eller antidemokrat.

    //JJ

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (16 mars, 2007 06:20) : 

    Ni är så skojiga :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 mars, 2007 14:10) : 

    Socialdemokratist? :D

     

    kommentera