Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, juni 14, 2007

    Farvälfest för Östeuropa

    I kväll är det releasefest för Erik Zsigas nya bok Hejdå Östeuropa! (ISBN 9789175666051). I boken berättas om Zsigas resor hösten 2005, kors och tvärs genom de åtta tidigare kommunistländer som var först in i EU.

    Det är en personlig reseberättelse kryddad med fakta och statistik, och samtidigt ett politiskt debattinlägg. Inget fel med det – men man bör givetvis i alla sammanhang fundera över de fakta som presenteras; hur ser urvalskriterierna ut och vilka fakta har man valt att inte redovisa.

    I det här fallet finns det dock anledning att vara välvilligt inställd. Man må ha sina reservationer mot alla skrifter som ges ut av Timbro, men Erik Zsigas tes om att de länder han beskriver förvisso fortfarande har problem – men att de hoppingivande framstegen är många fler, är trots allt tämligen okontroversiell. Jag har själv rest en hel del i de östra delarna av vår världsdel och kan instämma i att det är länder som präglas av dynamik, nyfikenhet och framtidstro.

    Ett smakprov ur boken finns att höra som podcast. Där bjuds också en hel del cool musik.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Farvälfest för Östeuropa"

     

    Blogger Jonas N skrev... (14 juni, 2007 15:26) : 

    Det är både trist och lite gulligt att läsa vad vänsterfolk och rörelsen brukar tillskriva Timbro för egenskaper. Och framför allt okunnigt!

    Men Jonas M är ändå sansad i sammanhanget. Varför går du inte bara dit någon gång och diskuterar något ämne som intresserar dig? Tror du inte att det är en mycket mer gångbar väg att lära sig nåt än att lyssna på rykten från andra som heller inte vet eller vågar sig dit?

    Angående "dynamik, nyfikenhet och framtidstro" har du helt rätt i att sådan är viktigt för en samhälles utveckling. Ställ gärna det i kontrast till vad både förra (s)-regeringen, och nuvarande oppositionen verkar sätta främst vad gäller den del där det politiska har en inverkan. Inte var det dessa honörsord inte ...

    Rentav tvärtom skulle jag nog hävda. Förändring och dynamik (dvs rörelse) ansågs rentav dåliga. Alliansen är lite bättre, men inte så värst mycket ...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (14 juni, 2007 15:38) : 

    Eh, för tydlikhets skull: jag har tänkt att gå på releasefesten i kväll. Och definitivt läsa boken (har läst en hel del Timbro-böcker förr utan att det börjat växa vårtor på mig...).

     

    Blogger Jonas N skrev... (14 juni, 2007 17:31) : 

    Kul! Det var det jag hoppades!

    Och det är ändå synd att så få vänsterintellektuella (dit räknar jag faktiskt dig) deltar där. Stig Björn, Ursula Berge, Widar Andersson ser man enstaka ggr, men det är tunnsått annars.

    Men mest förvånas jag över den vitt spridda Timbro-skräcken som tom Marita Ulvskog uppvisar. Folk som är rädda för att andra tänker, är inte folk jag vill ha i maktpositioner ...

     

    Blogger Kurre skrev... (14 juni, 2007 23:24) : 

    Jonas n,

    Vad skulle människor med totalitära åsikter kunna tillföra Timbroseminarier?

    Bästa hälsningar,
    Kurt G. Rantzén

     

    Blogger Jonas N skrev... (15 juni, 2007 01:12) : 

    Alla som röstar på vänstra sidan har inte totalitära åsikter. Bara en ganska liten minoritet faktiskt! De flesta är nog bara rädda för frihet, för eget ansvar, och för att folk kan tycka annat än dom själva ... vilket innebär att dom själva inte längre vet vad dom borde tycka ... vilket är samma som jag sa nyss: Att göra valet själv, dvs eget ansvar!

     

    Blogger Kurre skrev... (15 juni, 2007 12:40) : 

    Där har du fel. Vänstern är totalitär. Gör ett besök till Nordkorea om du tvivlar på den saken.

    Henrik Alexandersson har skrivit mycket övertygande på ämnet, jag kan rekommendera ett besök på hans blogg.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 juni, 2007 14:44) : 

    Kurre, skärp dig! Du kan inte på allvar jämföra "vänstern" i Sverige med Nordkorea. Argumentera sansat, eller gör det någon annanstans.

     

    Blogger Kurre skrev... (15 juni, 2007 15:21) : 

    Jonas Morian,

    Vad är detta för tilltal? Jag är förbluffad. Trodde man kunde vänta sig lite mer respekt från en ledande företrädare för Sveriges statsbärande parti.

    Alla sansade debattörer som mot förmodan finns kvar på denna blogg skulle jag vilja hälsa välkomna på min egen: http://kurranz.blogg.se. Hos mig är det tillåtet att diskutera vänsterns totalitära tendenser.

    Bästa hälsningar,
    Kurt G. Rantzén

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 juni, 2007 15:32) : 

    Kurt, nu är du bara fånig. Jag är definitivt ingen "ledande företrädare" för något parti. Jag är förvisso socialdemokratisk partimedlem, men på gräsrotsnivå. Mitt bloggande står enbart jag för.

    Med det sagt så välkomnar jag diskussioner om vänstern, högern, och vilka politiska intriktningar som helst - men det får ske i sansad ton. Jag har hyfsat högt i tak här, men jag ser ingen anledning att göra min blogg till forum för allmän vänsterbashing. Sådant får du sköta på din egen blogg.

     

    Blogger Kurre skrev... (15 juni, 2007 15:45) : 

    Tillmälena fortsätter alltså. Kanske var ditt avståndstagande från Kennerfalks mobbing inte alldeles allvarligt menat trots allt?

    Bästa hälsningar,
    Kurt G. Rantzén

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 juni, 2007 18:57) : 

    Jag tror nog att det kommer att ta tid innan man ska kunna säga hejdå östeuropa.

     

    kommentera