Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, juli 21, 2007

    Var kommer du ifrån, alltså egentligen?

    Jag hatar frågan, vet inte vad jag ska svara på den. Kan jag någonsin svara rätt? Rätt mot mig själv? Rätt för min mamma, min bror, mina mostrar, mina ideal? Var kommer du ifrån, är en fallande bomb, en del av våldet i det här samhället som vi inte kallar för våld och därmed förtränger. Alla vill veta var den andra kommer ifrån, sa den ena klasskamraten, och jag undrar varför, varför denna besatthet av en hudfärg? Jag frågar alla hela tiden var de kommer ifrån, sa den andra, och visade på att hon drar sitt strå till stacken minsann för att dela upp mänskligheten. Edward Said undrade och jag undrar också, kan man någonsin dela in mänskligheten och överleva konsekvenserna på ett mänskligt sätt? Kultur, ras det spelar ingen roll, de bygger upp maktstrukturer och pratar bara maktens språk. De säger allt om makten, ingenting om mig. Vem jag är, vilken musik jag föredrar. Indelningarna skapas så att det inte ska slösas bort tid när någon blir sugen på krig och konflikt. Det är inte så, du har fel, sa alla tre på en gång och spelade upp en nazistisk teater där den vita hudfärgen går före allt, före upplevelser, före argument, före mig. Vi har goda intentioner med frågan, påstod de, men vad händer med följden? De ville inte prata om följden, ingen vill prata om följden bara om de goda intentionerna. Inte om smärtan som skapas genom att frågan har en kraft som förmår utestänga, skapa nojor i huvudet, finns jag inte, tillhör jag ingenting? Mitt hemland är en främling för mig, jag kommer inte därifrån längre. Jag kom precis från konsum det är rätta svaret på den frågan. Jag vill berätta om vad jag handlat, berätta om mig själv istället för att berätta om dina fördomar. Om mitt land, min kultur, hur fan äger man ett land? Det enda man äger är upplevelserna, men de tvekade mina klasskamrater inte att ta ifrån mig, framtida kolleger, tack. Och skapade mig tomt. Jag hatar den frågan, den gröper ur mig för inget svar duger, det är inte rätt att säga att jag inte kommer någon stans ifrån, att jag aldrig tänker reducera mig till ett land. Att jag tänker flytta gränser, leva utanför dem, leva utanför människor som vill ställa den frågan, de tänker ställa den oavsett vad jag tycker. För att skapa de gränser som inte finns, aldrig har funnits.

    Roya

    Andra skriver intressant om , , .



    Kommentarer om "Var kommer du ifrån, alltså egentligen?"

     

    Blogger Robsten skrev... (21 juli, 2007 09:55) : 

    Jag har läst denna blogg ett halvår, aldrig känt att jag vill kommentera något. Nu plötsligt känner jag att jag måste kommentera varenda artikel, det märks att vikarierna har hoppat in.
    Frågan varifrån man kommer fick jag när jag flyttade upp från STHLM till Norrland, jag fick frågan HELA tiden, jag blev förbannat trött på den, det var nästan så jag flyttade för att slippa höra frågan hela tiden. men, och här kommer min poäng, min hudfärg är vit (som du skulle uttrycka dig), så detta har i första hand inte med hudfärg eller ras att göra, det är du som lagt in dessa värderingar alldeles på egen hand. Medierna tog för inte länge sedan upp frågan om hur en Stockholmare blivit trakasserad och diskriminerad i Skåne, p.g.a. att han kom från Stockholm, de var inte populära där (Kanske var Blekinge när jag tänker efter) han fick alldeles uppenbart inte ett jobb för att han var stockholmare.
    Så om jag flyttade till ditt ursprungsland (lägg här märke till att jag undviker ordet hemland) så skulle inga undra varifrån jag kom?
    För fan! Det räcker att jag åker till Fittja för att folk skall vända på huvudet och börja undra "vad gör svennen här?" och jag räknar ändå Sverige till mitt hemland och ursprungsland, när detta händer i sin genuina ursprungstrakt svider det lite extra, tro mig. Så förlåt men jag börjar bli lite trött på dessa snyftisar. Jag har varit med om att svenskar blivit trakasserade i Köpenhamn, när jag och dessa svenskar kommit över till Skåne har vi blivit dissade där också för att vi är 08:or, välkommen till verkligheten.
    -"varför denna besatthet av en hudfärg?"-
    Är de mindre besatta av hudfärg i Jemen? jag bara undrar, jag tycker inte vi är besatta av hudfärg, men precis som man lägger märke till om någon ny arbetskamrat har illrött hår så lägger man märke till hudfärg. du och våra politiker och i själva verket gjort det till något oerhört märkvärdigt, "titta inte på hudfärgen, titta för fan inte på hudfärgen", sedan faller ni på eget grepp eftersom just detta gör det så märkvärdigt. Varför inte vända på cuttingen, göra det till något intressant och roligt att tala om. vi sjunger ju globaliseringens lov hela tiden, men när vi väl har chansen att prata om främmande länder och kulturer och lära oss något nytt är det plötsligt någon dold form av rasism, märkligt. träffar jag en snubbe från Iran frågar jag ju hur det är där och hur de lever där, för att jag är nyfiken och vill veta, för tusan.
    -"Det är inte så, du har fel, sa alla tre på en gång och spelade upp en nazistisk teater där den vita hudfärgen går före allt"-
    På tal om fördomar? I rest my case.

    -"finns jag inte, tillhör jag ingenting"-
    En viss rotlöshet är priset man får betala för att lämna en kultur för en annan. Det har alltid haft ett pris, kommer alltid ha ett pris, vad trodde du? det fick de svenska utvandrarna på 1800-talet betala, det fick jag betala bara jag flyttade till Norrland (ett mindre pris då) Våra politiskt korrekta politiker har lurat dig och dina kompisar, annars skulle ni kunna hantera detta bättre, är övertygad om det.
    -"berätta om mig själv istället för att berätta om dina fördomar. "-
    Någon gång, när du känner dig stark och mår bra, kan du fundera om du faktiskt har några egna fördomar. en känd författare sade att den som anser sig fördomsfri är den med de allra farligaste fördomarna.

     

    Blogger Robsten skrev... (21 juli, 2007 10:06) : 

    Ber om ursäkt ifall mitt tonfall verkar något aggresivt, har lätt att "elda upp mig".

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 juli, 2007 14:19) : 

    Jag kommer själv från Norrland, men har inga problem med att det blir min identitet. Om jag verkligen led av det skulle jag kunna öva bort dialekten.

    Att vara tex arab är betydligt mer negativt värdeladdat än att vara norrlänning. Dessutom går det inte att öva bort en hudfärg.

    Hakan Vreskala säger i SvD:s söndagsintervju idag:

    "Det finns en bekgrundsfascism. Varenda skillnad uppfattas som en identitet och till slut blir man fängslad i det. Att vara rockare är viktigare för mig än att vara turk, för att vara turk har jag ju inte valt själv. Därför känns det också konstigt när man räknas som en represenant".

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 juli, 2007 14:20) : 

    "Det finns en bakgrundsfascism. Varenda skillnad uppfattas som en identitet och till slut blir man fängslad i det. Att vara rockare är viktigare för mig än att vara turk, för att vara turk har jag ju inte valt själv. Därför känns det också konstigt när man räknas som en represenant".

     

    Blogger Robsten skrev... (22 juli, 2007 17:31) : 

    "Att vara tex arab är betydligt mer negativt värdeladdat än att vara norrlänning."
    och vad beror det på?
    "Dessutom går det inte att öva bort en hudfärg."
    Nä men skall det behövas då? Är det någon som vill det då? Ni resonerar som det skulle vara något negativt att ha annan hudfärg än vit, det är ju ni som för in och förfäktar den tanken?
    Sedan kan ni ju om ni vågar läsa vad Joanna Rytel skrev om vita män,
    http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,461311,00.html

    Så skulle jag aldrig drömma om att säga om någon med annan hudfärg, det vore fullkomligt avskyvärt, äckligt, besinningslöst. Om någon människa skriver om människor med annan hudfärg såsom Rytel skriver om vita män kan ni räkna med mitt stöd till 100%, jag lovar dyrt och heligt, det är ju för fan klockren rasism.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 juli, 2007 18:23) : 

    ja eftersom det här samhället diskriminerar den som har en annan hudfärg än vit så är det ju helt uppenbart att det är något negativt.

     

    Blogger Robsten skrev... (22 juli, 2007 20:08) : 

    På vilket sätt blir de diskriminerade då?
    Även Om de blir diskriminerade så innebär ju inte det att det skulle vara sämre eller bättre vilken hudfärg man har. jag skulle vara stol över min hudfärg vilken färg den än hade, nåja grön är väl att ta i men annars.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 juli, 2007 20:52) : 

    Exakt hur diskrimineringen går till är ett kapitel för sig, och går nog inte att beskriva i en kommentarsspalt, men finns det någon som förnekar att diskriminering förekommer?

    Kan du inte se att det kan vara jobbigt att få en identitet som

    a) du inte känner igen dig i

    b) du omöjligt kan bli av med

    c) verkar vara det absolut mest intressanta med dig, om du ska tro de människor du träffar.

    d) gör att du diskrimineras på arbetsmarknaden och även i en rad andra sammanhang

    Alltså, den som gör sig skyldig till c behöver inte ha någonting med d att göra, men för den som utsätts för det är det en del av samma sak, det vill säga det handlar om den identitet andra ger dig och som du kanske inte ens känner igen dig själv i.

    Du som norrlänning kan drabbas av a och c men knappast av d, och på lång sikt inte nödvändigtvis av b.

    Alltså måste du ha en del inlevelseförmåga för att kunna föreställa dig hur det är.

     

    Blogger Matilda & Roya skrev... (22 juli, 2007 22:06) : 

    Robsten, du sa: "Så förlåt men jag börjar bli lite trött på dessa snyftisar"

    Jag berättar om verkliga känslor och åratal av diskriminering i mitt eget land. Du kanske borde åka till mitt hemland och bo där i 20 år för att förstå, eller åtminstone öppna dina ögon. Din fantasivärld att hudfärg inte spelar roll har aldrig existerat. Och tro mig, det är inte jag som har skapat den, den finns genom människor som blundar och inte vill förändra.

    Kalle, tack för dina kommentarer. Du förstår situationen och drar relevanta kopplingar till världssituationen. Ditt citat om hårdrockaren från Turkiet säger allt. Så du behöver inte åka till mitt hemland och bo där i 20 år : )

    Roya

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 juli, 2007 22:17) : 

    Visst vore det önskvärt om vi alla kunde vara tillfreds med vilka vi är och med våra rötter?
    Vi bör naturligtvis stå upp mot äkta diskriminering men ibland finns en falsk sådan som en feltolkning i den diskriminerades huvud.

    Min 97-åriga mamma frågade nyligen några 7-10-åriga flickor som såg ut att komma från Afrika: Vilket land kommer ni ifrån? Flickorna svarade: Det vet vi inte. Kom att tänka på en afrikan jag träffade för 35 år sedan som sa: I Sverige har ni namn på alla blommor. Vi kallar dem just flowers. Han sa också: Jag kan inte förstå att ni har husdjur - när det finns barn.

    För många svenskar är härkomst intressant och är ofta tänkt att vara inledningen på ett samtal precis som engelsmäns väder. Att tala om väder och vind är det svåraste jag vet för jag märker dem knappt. Ska försöka hitta på en bra avledande standardreplik :)

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 juli, 2007 22:47) : 

    Roya: Jag tror inte det skulle hjälpa om jag eller Ropsten levde där i 20 år, eftersom det samhället antagligen inte är rasisitskt mot vita

     

    Blogger Robsten skrev... (23 juli, 2007 16:07) : 

    "Jag tror inte det skulle hjälpa om jag eller Ropsten levde där i 20 år, eftersom det samhället antagligen inte är rasisitskt mot vita"

    Jag hade inte tänkt komma med någon mer kommentar då författarna tydligen inte uppskattar dem men detta är bara för mycket, hur i he...te vet du det Kalle? Snacka om att fördomarna och de förutfattade meningarna haglar, maken till låg debattnivå har jag nästan aldrig varit med om, och jag har varit med om mycket i den vägen.
    Roya har inte ens nämnt vilket sitt "hemland" är. Hur kan du tro att de inte är taskiga mot vita människor där? De kanske tror att du är Amerikan (den stora satan) om du traskar dit, otroligt!
    Det blir intressant också om man spånar vidare på Kalles resonemang. Vi i Sverige är rasistiska men inte i de länder som folk flyr från, lite märkligt blir det faktiskt. Menar du att de är bättre människor i arabländerna Kalle, det i sig är en rasistisk tanke om vi strikt skall utgå från vad rasism egentligen är, vi är rasistiska men inte de.
    Och det här resonemanget förde jag med kalle och inte med dig Roya, du tar ibland åt dig allt, det enda jag reagerade på vad du skrev var att du tydligen gjorde skillnad på "mitt eget land" och "hemland", bara det måste ju vara jobbigt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 juli, 2007 16:20) : 

    Du är ju bara för mycket. Så totalt okunnig om allting och ändå tar du dig rätten att yttra dig. Mitt råd till dig: lämna den här bloggen i två veckor. Alla kommer att må mycket bättre av det.

    Det finns inget samhälle jag känner till som är rasistiskt mot vita (möjligen Zimbabwe just nu kanske några till) . Du vet inte vad rasism är, det är helt uppenbart. Att man ser amerika eller väst som en ideologisk fiende är en sak. Att ett samhälle är rasisitkt mot vita är något annat.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 juli, 2007 23:28) : 

    Det finns en sorts spegelbild till det du beskriver. Den berättas av svenska tjejer som åker utomlands (och tar trevande steg utanför turistrollens trollcirkel). En version berättades av tjejen på mitt jobb som varit i Chile. Där var det extra status med en blond flickvän. Blondhet sågs som ett tecken på rikhet - oavsett all faktisk rikedom var det en symbol för överklass och välstånd. De behandlades också annorlunda p.g.a. sin härkomst men med motsatta förtecken - det är absurt att kalla det rasism.

    Jag läste någonstans om hur det var ett problem i USA med dementa människor som av misstag åkte utomlands till konstiga platser. De hade inga pass och var svåra att ta rätt på och hjälpa att ta sig hem igen. Vilken annan nationalitet skulle släppas in i andra länder utan pass?

    /Lovisa

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 16:18) : 

    Lovisa: precis! det är några bra exempel på det. Som vit har jag alltid hög status, vart jag än kommer. Det är sjukt att det är så, att kolonialismens rasism har satt så djupa spår.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 16:33) : 

    kalle

    jag tror inte att det är så - att du är välkommen överallt endast av den orsak att du är vit.
    Jag vet av egen erfarenhet att man i många andra och mer isolerade kulturer helt enkelt är MYCKET GÄSTVÄNLIGA och GENUINT nyfikna på FRÄMLINGAR.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 17:40) : 

    kalle

    Du kan väl resa till Jemen och pröva :)

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 20:44) : 

    Kalle och Lovisa: ni berättar relevanta historier om rasism och tar även med maktaspekten, något Robsten och Klara missar.Tack för hjälpen.

    Rasism innebar fördomar och makten att underordna. Åker du till Tanzania som västerlänning t e x är du i överläge på grund av dina pengar och din status i världen som överordnar vita över svarta.

    Har ni glömt kolonialismen, redan?

    Samma maktunderläge har arabvärlden, muslimer bemöts med fördomar, rättsosäkra antiterrorlagar, kidnappningar till "svarta hål".

    Rasismen är tydlig åt vilket håll den riktar sig och det är inte mot Väst. Det finns fördomar men hegemonin som råder är västs.

    Makten att vara det största rasistiska aset är västs privilegium därför att de med sitt tankeshegemoni och pengar kan upprätthålla de strukturer som rasismen kräver.

    Slavhandel av afrikaner till nya världen, kolonialismen, EU:s restriktiva asyllagar som tar människors liv, afrikanska flyktingar som varje vecka drunknar på väg till europa därför att lagliga vägar inte finns, flyktingförvar som liknar fängelse, ingen rätt till sjukvård för de utan uppehållstillstånd.

    Ge mig exempel på liknande rasistiska mekanismer som afrika eller arabvärlden upprätthåller mot väst! Ge exempel på lagar som dessa länder har gentemot europa som diskriminerar.

    Rasism är fördomar och makt. Klart det finns fördomar mot väst men rasismen är inte ens i närheten.

    Robsten och Klara, ni missar fundamentala aspekter om rasismens mekanismer och hegemoniskapande.
    Det finns bra litteratur på detta om man vill förstå och jag kan tips a er om ni vill.

    Hälsningar

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 21:21) : 

    Det Klara säger ligger det lite i. Många som tog emot kolonisatörerna gav dem vänligt bemötande. Det tolkadekolonisatörerna så kalrt som att de var underlägsna, eftersom allt som inte var aggressioner och vapenmakt var underlägsenhet

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 21:23) : 

    Roya: jag tror att du har rätt i allt du skriver.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 23:14) : 

    Roya

    Jag har Oivvio Polite "Whit like me" ännu inte läst på nattygsbordet. Vad vill du mer att jag ska läsa för att förstå?

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 23:15) : 

    White förståss...

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juli, 2007 23:32) : 

    Roya

    Tipsa mig om litteratur är du snäll.
    Jag vet att jag romantiserar mina möten med indier och i indiska familjer ingifta afrikaner i Tanzania 1970. De visste förmodligen vad som höll på att hända i Uganda. Det visste inte vi. De sökte naturligtvis möjligheter genom oss men vi förstod inte det.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 juli, 2007 00:09) : 

    Utrota varenda jävel av Sven Lindqvist tyckte jag var bra. Den handlar om att den vetenskapliga rasismen är en anglosaxisk uppfinning, och att dess tillämpning i hvudsak skötts av europeiska kolonialmakter. Kolonialmakterna har begått mängder av folkmord, förintelser och det var därifrån Hitler tog konceptet. Det är väl det boken visar ungefär.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 juli, 2007 00:52) : 

    tack mia
    ska läsa den

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 juli, 2007 15:44) : 

    Mia: Jag har absolut inte rätt i allt jag skriver. Men din kommentar försvarar kolonisationen. Klart att kolonisatörerna såg skillnad på gästvänlighet och vilja att bli koloniserad. Sedan har jag faktiskt aldrig hört den myten innan, att de bemötte sina kolonisatörer gott. Kanske i början av okunskap om vad de var där för och senare för överlevnad, men det är knappast intressant i sammanhanget. Det handlar om rädslans kultur att vara vänlig mot sin herre för att överleva, knappast ett "afrikanskt" kultur.

    Klara: Jo du vet själv att det finns mer att läsa än Oivvio Polite. Jag gillar antologier och rekommenderar därför Rasismer i Europa som getts ut av Agora med flera aktuella forskare om rasism som man kan följa upp. Och de klassiska som Said, Fanon, Césaire, Sartre antar jag att du har koll på.

    Förlåt att jag utgick från att du inte var bevandrad i antirasism men jag reagerade på din lite kulturexotiska kommentar om gästvänlighet hos andra kulturer. Och att vita inte p g a sin vithet är mer välkomna. Jag tror att vithet ger enormt mycket privilegier för en immigrant, att gästvänligheten kommer i andra hand. Men jag ber om ursäkt om jag misstolkade dig. I det specifika fallet om Tanzanianer och ingifta indier på 1970talet har jag inga kunskaper nog för att kommentera. Men du får gärna utveckla.

    Hälsningar
    Roya

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 juli, 2007 16:42) : 

    Klara: Jag har glömt att svara på denna kommentar som var den som fick mig att utgå ifrån att du inte fattat rasism:

    För många svenskar är härkomst intressant och är ofta tänkt att vara inledningen på ett samtal precis som engelsmäns väder. Att tala om väder och vind är det svåraste jag vet för jag märker dem knappt. Ska försöka hitta på en bra avledande standardreplik :)

    Det stämmer verkligen inte att fråga om härkomst är samma som att fråga om väder. Inte hos människan som får frågan. Väder är neutralt, inte härkomst, inte i en värld som diskriminerar som skiljer på människor genom att skilja på deras utseende. Därför är frågan verkligen inte neutral därför att man kan säga att det finns ett rätt svar (det är att vara "vit") och ett fel svar: att vara född utomlands.

    Går man med på att världen är rasistisk uppbyggd så är detta en grundläggande tes, frågan var man kommer ifrån (utan att det är relevant i sammanhanget) är en del av den vardagliga rasismen som är svår att se för den icke-drabbade. Men så är det inte heller denna som ska definiera rasismen. På samma sätt som fattigdom ska definieras av den fattige. Hanhon vet bäst om sin livssituation.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 juli, 2007 01:03) : 

    Inte alla mörkhyade tycker det är ett problem att få frågan, men det beror nog på om man gillar (eller tror sig gilla) den identiet man fått av hudfärgen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 juli, 2007 01:23) : 

    Det finns olika sätt att hantera frågan, det finns olika sätt att förhålla sig till rasismen. Det förändrar inte att den eviga besattheten av hudfärg är något olyckligt och rasistiskt.

    Roya till Mia

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 juli, 2007 17:30) : 

    Skulle bara säga att jag tyckte mycket om det här inlägget. Jag känner igen mig.

    /MIchel

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 juli, 2007 14:29) : 

    Roya
    Tack för svaret.
    Jag tror jag vet hur det är att känna sig "ytligt iakttagen". Infödd själv sen många generationer men har mycket ofta fått frågan - varifrån kommer du? Spanien, Italien osv. Frågan har besvärat mig eftersom den handlade om mitt utseende ända tills dess jag besökte min son i förskoleåldern på ett sjukhus. Hans 4-årige sänggranne skuttade ur sin säng när jag kom och ställde raskt frågan: varifrån kommer du? Jag log för första gången åt frågan och så svarande han själv- jag kommer från Jugoslavien.....

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 juli, 2007 16:18) : 

    Roya

    Onödig och förhastad kommentar ovan
    Tack för att du visade mig till Arenagruppen
    Ska kolla mer där vid tillfälle

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 augusti, 2007 15:36) : 

    Det är inte ovanligt att andra tycker sig veta bättre vem man är.

    Det är dock en mänsklig egenskap att dra snabba slutsatser utifrån ett första intryck, vår överlevnad har berott på att vi snabbt kunnat avgöra om den vi mött varit vän eller fiende.

    Det brukar kallas intuition, när man utifrån skärvor av en bild fyller ut det som fattas och skapar en bild av helheten. Att ha god intuition anses ofta vara en bra egenskap. Fördomar är bara den negativa aspekten av samma egenskap.

    Men låt oss göra ett tankeexperiment, om Du själv får välja de skärvor Du vill att omvärlden skall ha som underlag; om Du får en minut på Dig att beskriva Dig själv, vad skulle Du berätta?

    Vissa ord är så laddade med betydelse att de skapar mängder med associationer, öppnar för referenser och fördomar.

    På en minut hinner Du berätta om hur gammal Du är, var Du är född, var Du är uppvuxen, Dina föräldrars yrken, om de fortfarande lever, om Du lever själv eller tillsammans med någon, om Du har barn, hur Du bor, vad Du har för utbildning och var Du jobbar.

    Men visst är det intressantare att veta om jag är uppvuxen på landsbygden eller i stadsmiljö, om mina föräldrar var toleranta och nyfikna eller stränga och inskränkta, om jag brutit med min familj eller har en nära relation till dem, om jag rentav förlorat mina föräldrar, om jag trivs bäst att vara själv eller vill vara tillsammans med andra, om jag känner mig ensam eller trygg, om jag oroar mig för mina barn, om jag trivs där jag bor, om jag är orolig för att fastna i rutin och leda eller är nöjd, om jag är en person som följer med strömmen eller om jag har ryggrad att stå emot.

    Men för att klara av en kärnfull presentation av sådant slag på en minut, fordras det nog att man övat in fraserna. Kanske rentav slipat extra på den första meningen, den som väcker intresset och öppnar sinnena.

    Kort sagt: Frågan om varifrån man kommer egentligen är kanske inskränkt, men frågan kan omformuleras: Du menar vem jag är egentligen? Då kan den vara inledning till en intressant konversation.

    Hans Kilsved

     

    kommentera