Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, juli 17, 2007

    Roya och Matilda vikarierar

    I dag kan det sägas, det blir en duo som i två veckor tar över ruljansen på PromeMorian när jag själv går på semester: Roya och Matilda, som till vardags bloggar här.

    För de läsare som ännu inte känner till dem så kommer här en intervju.

    1. Grattis, Roya och Matilda, till vikariatet. Hur känns det?

    Vi känner oss glada över att ha fått en förfrågan från dig och tycker självklart att det känns kul att få nå ut till en ny läsarkrets.

    2. Vilka är ni, hur länge har ni bloggat – och varför bloggar ni?

    Vi är två unga kvinnor som under vintern 2006 började blogga som en reaktion på alliansens valvinst och socialdemokraternas förlust.

    3. Ni har ju valt att hålla en lite låg profil på er egen blogg, och presenterar er bara med förnamn – varför då?

    Tyvärr lever vi ett ojämställt samhälle där det finns ett starkt motstånd från fundamentalister mot engagerade kvinnor, något som emellanåt blir väldigt tydligt i bloggosfären. Så länge vekligheten är ojämställd så ser vi på anonymiteten som en viktig politisk rättighet.

    4. Er egen blogg präglas inte minst av ert feministiska engagemang. Nu ska ni vikariera på en blogg vars ordinarie ägare inte själv kallar sig feminist, argumenterar emot lagstiftning mot ”sexualisering av det offentliga rummet” samt förespråkar lägre skatt på bl a hushållsnära tjänster. Hur ser ni på det?

    Vi ser det som en utmaning och framförallt en möjlighet att omvandla alla dina läsare till feminister :-)

    5. Avslutande kommentar?

    En fråga till dig: Om du inte är feminist varför är du då med i ett feministiskt parti?

    Mitt svar: Jag tyckte inte att det var så klyftigt av socialdemokratin att klistra på sig den etiketten. I stället hade jag hellre sett att man drivit en politik som andra kan få bedöma om den är feministisk eller ej. Av samma skäl kallar jag mig inte feminist – andra får bedöma om jag verkar vara det eller inte. Men låt bli att klistra etiketter på mig.

    Och ja, jag är väl medveten om att det kan uppfattas som inkonsekvent av mig – som vanligen ställer hårda krav på att de som vill kommentera på min blogg ska presentera sig – att nu överlåta ansvaret för min blogg till två personer som bara uppträder under förnamn. Jag känner dock till vad de heter, och jag respekterar deras förklaring till ”anonymiteten”. Det innebär dock inte någon policyändring när det gäller kommentarer.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Roya och Matilda vikarierar"

     

    Blogger Thomas Tvivlaren skrev... (17 juli, 2007 13:28) : 

    Det här ska bli spännande... :) (För övrigt vore det intressant med en kommentar om vilka som avses representera "fundamentalister" och vad "engagerade kvinnor" betyder?)

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 juli, 2007 15:55) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 juli, 2007 15:56) : 

    Ser mkt fram emot detta. Verkar som om den gode Morian vågar utmana sig själv och sina läsare i vanlig ordning.En av anledningarna till att jag alltid läser denna blogg.

    Dock tycker jag att anonymitetsförklaringen känns aningen krystad, men det beror troligen på att jag i egenskap av manlig liberal är en del av det strukturella förtryckarpatriarkatet?

    Även om det kanske skulle förta idén om semester, kanske man kan hoppas på ett par kommentarer från Morian själv under tiden vikariatet pågår?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (17 juli, 2007 16:25) : 

    Thomas, ja - jag tror också att det här ska bli en kul och givande omväxling.

    Jan, tack för vänliga ord. Roya och Matilda får själva svara för sin halv-anonymitet, men jag har sett alltför många exempel på att just kvinnliga bloggare blir extremt illa behandlade i debatter när de sticker ut hakan. Därför respekterar jag deras beslut.

    Men räkna inte med några kommentarer från mig under semestern - jag kommer sannolikt att befinna mig långt från datorer och uppkoppling.

     

    Blogger Matilda & Roya skrev... (17 juli, 2007 23:50) : 

    Hej kommentatorer!

    Vi har som sagt bloggat ett tag nu och anonymitetbestämmelsen kommer utav den erfarenheten. Vi skriver feministiskt, antirasistiskt och hatar heteronormen. Det är provocerande. Som ni såg blev en kommentators inlägg raderat redan första dagen på vikariatet.

    Det är ett faktum att fler kvinnor än män som deltar i samhällsdebatten blir drabbade av hatbrev som innehåller sexistiska ord och hot och att en majoritet av de som lagt av bloggandet är kvinnor.

    Håll utkik efter kommentarerna under vårt vikariat och bedöm sedan om vår anonymitet är befogad eller inte. Men vi hoppas självklart hellre på ett bra samtal.

    Hälsningar från oss

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 juli, 2007 14:04) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 juli, 2007 18:40) : 

    Varför vill vi gärna veta så mycket om andra människor? Vi vet att det är två unga engagerade kvinnor som bloggar och reflekterar över allt som händer i vår värld. Går man in på deras blogg får man veta vad de har för åsikter och hur de ser på världen. Vad är det mer man ska veta om de för att man ska kunna läsa det de skriver om?? Det är väl vad de skriver som är intressant anser jag.

    //Shewen

     

    Blogger Matilda & Roya skrev... (19 juli, 2007 14:26) : 

    Jo, vi ska också förklara för tomas tvivlaren vilka vi menar när vi säger fundamentalister. I detta fall menar vi de som motsätter sig att kvinnor får lika rättigheter.
    Och engagerade kvinnor är helt enkelt engagerade kvinnor. Kvinnor som finns i samhällsdebatten

     

    kommentera