Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, september 06, 2007

    Fokus på webben

    Jag läser i Dagens Media att tidningen Fokus ska ta ett nytt grepp om webben. Mer material från tidningen, bakgrundsmaterial och sådant som inte får plats i tidningen ska locka debattglada människor till sajten.

    Det är ett mycket välkommet besked. Jag prenumererar själv på Fokus och känner mig ofta inspirerad att blogga om sådant tidningen skriver om, men inspirationen får sig en törn när jag inte kan länka till källan.

    Någon som är inne på helt motsatt spår är Tidningsutgivarnas tillträdande vd Anna Serner. I en intervju i Internetworld säger hon bland annat: ”Jag tycker att det finns tidningar som har varit väldigt duktiga på webben. Sedan finns det de som använder webbens interaktiva möjligheter väldigt slentrianmässigt. Som läsarkommentarer, till vilken nytta? Vem är intresserad av vad folk tycker? Folk som tycker till har för mycket tid över.”

    Det är ett häpnadsväckande uttalande. Fullt i klass med det mytomspunna "Internet är bara en fluga, jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid som det faktiskt tar åt att surfa på nätet", fällt av dåvarande kommunikations- och IT-minister Ines Uusman i maj 1996.

    Två världar; å ena sidan dem som ser läsarna som en resurs att stärka en tidnings varumärke och faktiskt intresserar sig för vad de tycker, och å andra sidan de som mest verkar se ned på de läsare som engagerar sig i vad tidningen skriver. Jag hoppas och tror att det är de förra som har framtiden för sig.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Fokus på webben"

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (07 september, 2007 15:56) : 

    Återigen - Uusman sade INTE att Internet var en fluga utan att det planlösa surfandet var en fluga.

    Det känns lite mysko att jag skall behöva "försvara" ett f.d. socialdemokrtiskt statråd på en socialdemokratisk blogg...

    Sedan finns det ju en hel del annat man kan påtala avseende regeringens IT-politik under Uusman och vad kom-dep gjorde då... men det kan vi kanske ta en annan gång.

    /Johan H (då anställd av kom-dep)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 september, 2007 16:41) : 

    Johan, jo - jag vill också minnas att citatet egentligen inte syftade på just Internet. Men trots idogt letande så kunde jag inte hitta någon annan version än den jag återgav. Därav reservationen i form av begreppet "mytomspunna".

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (07 september, 2007 17:13) : 

    Jonas:
    Rätt här kanske?
    http://sv.wikiquote.org/wiki/Ines_Uusmann

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (07 september, 2007 17:24) : 

    Mer om detta (jag var ju på kom-dep och gjorde en statlig utredning år 1995-97 så jag snappade upp en del).

    Hela (s)-regeringens IT-politik efter valet 1994 var ju urkorkad. Eftersom regeringen Bildt varit så IT-positiv så kunde den nya regeringen givetvis inte vara detsamma (usch fy om man råkar följa i moderaternas spår). Man fick absolut inte vara framtidsoptimist om IT (likt Bildt var). Så man satte stopp för det mesta och funderade i ett år innan man kom fram till ny inriktning, typ "IT skall vara även för svaga i samhället". Dvs floskler i stället för riktig politik. Det kan man knappast lasta Uusman för.

    Hela kommunikationsdepartementet (tjänstemän etc.) var ju också gravt efter i utvecklingen. Efter mkt tjatande fick jag till slut en e-postadress, men bara efter att jag gått en halvdags kurs om IT. Det är de mest bortkastade fyra timmarna i mitt liv. Webb fann dock bara på en enda dator inne i ett låst datarum (där IT-servicenissarna höll till). Ville man nyttja den datorn fick man typ boka en tid på en lista. Genom detta var man antagligen sist i hela landet med att skaffa Internet och e-post.

    OK, man kanske kunde önska en mer framåt och drivande kommunikationsminister under de åren, men Uusman hade sannerligen uppförbacke med den omgivningen.

     

    Blogger Eva-Lena Jansson skrev... (04 oktober, 2007 18:04) : 

    Serner framförde samma sak i Visby i samband med en debatt om media. Då uttryckte hon dessutom att bloggarna över lag höll en mycket låg kvalitet. Något som jag bloggade om i juli.

     

    kommentera