Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, januari 05, 2008

    En gammalmoderat hoppar av

    Dagens Nyheter rapporterar i dag (ej på nätet) att den tidigare moderata ministern och riksdagens första kvinnliga talman Ingegerd Troedsson har lämnat sitt gamla parti.

    Orsaken uppges vara att den nye moderatledaren Fredrik Reinfeldt inte sänker skatterna tillräckligt mycket.

    Om detta och annat berättar Troedsson i morgondagens program Makten minns på Axess televesion.

    Märkligt nog presenteras Troedssons avhopp från moderaterna som en nyhet i DN, trots att tidningen rapporterade om det redan i slutet av december 2006.

    Hur som helst så är förstås avhoppet olägligt för Reinfeldt. Ingegerd Troedsson har varit en välansedd veteran inom moderaterna, och hennes kritik mot den nuvarande politiken är ett uttryck för det missnöje med ”de nya moderaterna” som finns bland partiets inte obetydliga gamla garde.

    Och detta missnöje kan komma att öka, om finansminister Anders Borg menar allvar med sina utfästelser om att det inte blir några stora skattesänkningar under resten av mandatperioden. Däremot mer pengar till forskning, infrastruktur, skola och barnomsorg, trots att tillväxten bromsas.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "En gammalmoderat hoppar av"

     

    Blogger Peter A skrev... (06 januari, 2008 00:17) : 

    Jag skulle tro att missnöjet hos traditionella moderata väljare är mycket stort vad gäller de nya moderaterna.

     

    Blogger Mary X Jensen skrev... (06 januari, 2008 13:58) : 

    Detta är också min erfarenhet tyvärr. Det finns en avsaknad av att lyssna även bakåt.

    Själv tänker jag dock hålla mig kvar för det enda man kan göra är att själv försöka arbeta för förändring, eller hur? OCh det gör man bäst på plats...

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 januari, 2008 18:55) : 

    Kanske dags för en "dubbel Reinfeldtare"

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 januari, 2008 09:20) : 

    Ända sen jag var tonåring(35 år sen)har jag kallat mig socialmoderat och nu har äntligen moderaterna blivit det parti som jag kan kalla socialmoderater.Men det finns fortfarande plats för Troedsson och gammelmoderaterna i partiet om dom vill.

     

    Blogger Peter skrev... (07 januari, 2008 14:27) : 

    Som gammal moderat uppfattar jag det som det inte alls finns plats för någon som tänker eller vill bedriva politik för att förändra.
    Allt som gäller är regeringsmakten, och då ska alla hålla käften.'
    Jag hoppas på bot och bättring.

     

    kommentera