Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, juni 27, 2008

    Tack för lånet och välkommen tillbaka, Jonas Morian!

    Det är något lite märkligt men väldigt roligt med att skriva på en annan persons blogg. Medan jag och Fredrik skrivit på Promemorian har jag haft en lite annan läsarskara än vad jag vanligen har, en läsarskara som troligen förväntar sig och är vana lite annat än vad jag vanligen skriver (det här är vad jag tror och antar, som ni kansle förstår). Jag får erkänna att jag varit lite nervös varje gång jag skrivit ett inlägg här, och att jag gått in och läst kommentarer oftare än vad jag någonsin gjort på min egen blogg.

    Men lite nervös kan vara bra ibland och det har varit kul att skriva på Promemorian på fler sätt än ett. Dels har det varit kul att få låna Jonas blogg och hans trogna läsarskara, dels har det varit kul att få blogga tillsammans med Fredrik Petterson, en bloggare vars blogg jag länge läst med stor behållning.

    Fredrik har sammanställt lite statistik med mera från vår vikarietid i sitt sista inlägg, ett inlägg i vilket han också tackar Jonas för lånet och mig för gott samarbete. Jag kan bara instämma i det han skriver, och även tacka honom för samarbetet de här veckorna. Och välkommen tillbaka Jonas Morian!

    I övrigt:
    Har jag skrivit om FRA-lagen på "The Local - Sweden's News in English", eftersom språket är ett annat än det egna är kvaliteten på just språket lite sämre än vanligt, men läsvärt ändå! (Blygsamhet har aldrig legat för mig.) Jag har dessutom försökt komma i kontakt med min mor för att få hennes personnummer. Är du född efter 1975 rekommenderar jag att du gör detsamma. Har du missat varför så förklarar Fridén för dig.

    Andra skriver intressant om , .


    Kommentarer om "Tack för lånet och välkommen tillbaka, Jonas Morian!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 juni, 2008 19:32) : 

    Som läsare tackar jag er båda för väl utfört värv och önskar Jonas välkommen tillbaka. Samtidigt önskar jag er alla tre en skön sommar.
    Eva

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 juni, 2008 11:09) : 

    yes, PKU-registret är en enda härligthet (har länge tänkt gå ur men inte tagit mig för.) Det som är problematiskt är ju eg. inte själva registret som sådant som är problematiskt så länge det används till medicinsk forskning. Problemet är ju att moderatregeringen vill använda registret till brottsbekämpning.

    Jag tänkte att ruschen i bloggosfären nog är överdriven & läste därför utredningsdirektiven. Men nej då. Moderaternas övervakningsvansinne har nått PKU-banken!!! De har verkligen gett utredaren uppdraget att "analysera vilka behov de brottsbekämpande myndigheterna har av att kunna ta vävnadsprover från PKU-biobanken i beslag. Om utredaren kommer fram till att det finns ett sådant behov, ska utredaren överväga om det är lämpligt att de brottsbekämpande myndigheterna får ta vävnadsprover i beslag samt, om så bedöms vara fallet, om det bör finnas några särskilda förutsättningar utöver dem som ställs upp i rättegångsbalken för att få ta sådana prover i beslag. Utredarens överväganden i denna del ska, om utredaren så finner lämpligt, åtföljas av ett förslag till lagreglering av frågan."

    Det är ju ganska konkret tycker jag. PKU-registret har blivit rädda och på Karolinska institutets första sida ligger nu ett pressmeddelande där det skriver att "Utredningsuppdraget innebär alltså inte, som hävdats i massmedia, att polisen får tillgång till PKU-biobanken". Nej.Inte att de får det just nu nej. Men att det utreds hur de ska få det. Och det är väl illa nog?

    Roligt är också att MUF numera är i opposition mot sin egen regering, det är inte så konstigt. De är välkomna i kampen!

    PS tack för fint vikarierande DS

     

    kommentera