Bloggare och etiken
Nyligen uppmärksammade flera medier att unga kvinnliga bloggare fått erbjudanden från företag om skönhetsingrepp och bröstförstoringar – mot att de skrev om detta på sina bloggar. Nu meddelar Konsumentombudsmannen (KO) att företaget i fråga brutit mot marknadsföringslagen. Enligt lagen måste det tydligt framgå att det är frågan om reklam och vem avsändaren är. Tidigare har bloggaren och ungmoderaten Isabella ”Blondinbella” Löwengrip fått beskedet från Konsumentverket att hennes omtvistade affärsmodell – där hon i praktiken erbjudit sina annonsörer redaktionell uppmärksamhet – inte bryter mot marknadsföringslagen. Nu rapporterar Dagens Media att Löwengrip och hennes assistent ska ta med sig pojkvännerna till fjällen. Och då undrar assistenten i ett mejl som gått ut till klädföretag i vintergarderoben med gratiskläder om det finns ”någon möjlighet till sponsring av skidkläder från något av era märken”. Enligt mejlet får sponsorerna ”mängder av bilder från backarna samt länkningar från Blondinbella.se och om så önskas också från Storstadspojken.se” i utbyte mot gratiskläder. Mot denna bakgrund inleder Konsumentverket en ny granskning av bloggen. Det är möjligt att de åter kommer fram till att det hon gör är lagligt, men det väcker onekligen en hel del frågor om etik och vilka signaler hon skickar till sina läsare. Om det är en sådan här etik Isabella Löwengrip tänkt tillämpa i politiken och den eventuella juristkarriären så blir jag en smula orolig. Andra skriver intressant om etik, bloggosfären, Isabella Löwengrip. |
Kommentarer om "Bloggare och etiken"
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.