Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, maj 18, 2005

    Hiv-vaccinstudien fortsätter

    I morse var jag på en ny undersökning på Södersjukhuset, som en del i den hiv-vaccinstudie jag deltar i (läs mer om studien här). Inga injektioner den här gången, bara samtal om mina reaktioner på de första injektionerna (läs mer om dem här) samt nya provtagningar.

    Såg i morse att Mickey J. Barczyk bloggar om nya bromsmediciner mot hiv/aids. Och sådana är synnerligen välkomna. Var femte sekund smittas någon med hiv. Sedan hiv/aids upptäcktes 1981 har 20 miljoner människor dött i aids. Av världens 38 miljoner hiv-smittade lever 25 miljoner i Afrika söder om Sahara, där 3 miljoner nysmittades förra året (källa: Sida) av denna vidriga sjukdom. Bromsmediciner har betytt enormt mycket för mängder av hiv-smittade världen över. Men för att slutgiltigt få stopp på själva sjukdomen krävs ett fungerande vaccin. Jag kan bara hoppas att den studie jag nu deltar i ska innebära att man får fram ett vaccin som kan åstadkomma detta.