Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, februari 17, 2006

    Mediepolitik - ett mischmasch av motstridiga regler

    I en ledare i Dagens Media skriver chefredaktör Rolf van den Brink att mediepolitik "är ett mischmasch av motstridiga regler och inkonsekvens".

    Och visst ligger det mycket i det. Och en del av förklaringen är, precis som van den Brink skriver, att "Alla har starka åsikter om medier". Problemet är att detta leder till en väldigt orättvis spelplan för aktörerna på mediemarknaden. Tre exempel:
    * Svenska Dagbladet får presstöd på 60 miljoner kronor per år.
    * MTG betalar 64 miljoner i avgift för att få sända radio i Sverige.
    * När Antonia Ax:son Johnson och Aftonbladet startar tv-kanal i det digitala marknätet kostar det inte ett öre i sändningsavgift.

    Rolf van den Brink konstaterar att idéer om mångfald "kraschar med farhågor om kommersialisering av etern och fruktan av dominans från världens stora etermediegiganter". Dessvärre har han antagligen rätt i sina misstankar om att de orättvisa spelreglerna "är ett utryck för tycke och smak från det etablissemang som sätter regelverket" och att systemet med subventioneringar och bestraffningar speglar "beslutsfattarnas egen mediekonsumtion: Svenskan, SR och SVT".

    Vad ledaren handlar om är bland annat presstöd, reklamskatt och andra regleringar som berör vissa delar av mediemarknaden men inte alla. Presstöds- och reklamskattereglerna tillkom i en annan tid med ett väsentligt annat medieutbud, annonsmarknad och ägarstruktur inom mediebranschen än dagens. Det är hög tid att reglerna ändras i takt med utvecklingen.


    Kommentarer om "Mediepolitik - ett mischmasch av motstridiga regler"

     

    Blogger Jonas N skrev... (17 februari, 2006 22:34) : 

    Jonas M

    Smaka på begreppet
    'mediapolitik'

    Vad har politik med media att göra om yttrandefrihet råder?

    Om du tror på yttrandefrihet (vilket jag utgår ifrån att du gör av genuin övetygelse) då utgör varje tillstymmelse av politk på det området ordentliga komplikationer.

    (Och blanda nu inte ihop politik med lagar. Lagar som folk har att följa är nödvändiga på många områden, politik som försöker påverka vad folk skall åstadkomma är något helt annat)

    Kommer du på fler områden som lika uppenbart är malplacerade?

    'Fritidspolitik' tex?

    Om du tänker efter kommer du att komma fram till att ganska mycket som slutar på '-politik' handlar om att försöka styra utfallet av folks frivilliga val baserat på godtycke från ovan ...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 februari, 2006 11:07) : 

    För det första så har politik en hel del att göra med lagar, då de senare inte uppstår spontant av sig själva. Lagstiftning föregås av en politisk process, och i de flesta civiliserade samhälllen så har de politiska partierna en politik, eller policy, för olika specifika områden; t ex medier. Ett partis mediepolitik kan vara att marknaden fritt får verka på medieområdet. Själv föredrar jag en mediepolitik som garanterar yttrandefriheten och som med olika former av stöd tryggar den mediala mångfalden.

     

    Mediepolitik - ett mischmasch av motstridiga regler'">kommentera