Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, mars 20, 2006

    V, Vendetta och verklig terrorism

    I fredags var det premiär för filmen V för Vendetta som jag sett fram emot länge och tidigare bloggat om (bland annat här och här). Tyvärr kunde jag inte se filmen i helgen, men lita på att så sker inom kort. Jag tillhör dem som gärna läser filmtidningar och webbsajter med rykten, smygtagna bilder, produktionsskisser etc långt innan premiärer av filmer som intresserar mig. Det förstör inte själva filmupplevelsen för mig, tvärtom bygger det upp förväntningar. Och jag har längtat efter den här filmen ända sedan jag första gången läste Alan Moores mörka serienovell V for Vendetta för många år sedan.

    I dag känns Moores historia mer aktuell än någonsin, något som jag av recensioner att döma förstått att filmmakarna tagit fasta på. Referenser till buss- och tunnelbaneterroristerna i London i somras, liksom fågelinfluensan, finns med i filmen. Tyvärr verkar det också som att man ändrat på det ursprungliga slutet, tydligen för att göra det lite mer lättköpt och acceptabelt för en mainstreampublik. Det är beklagligt, men det gör mig ändå inte mindre sugen att se filmen.

    Recensionerna jag läst hat hittills varit övervägande positiva. I Dagens Nyheter skriver Fredrik Strage bland annat att det är en actionfilm "för alla som tröttnat på politiker som inskränker vår frihet med argumentet 'detta är för er egen säkerhet'" och tillägger att det finns goda skäl "att bjuda vår buggningskåte justitieminister på bio". Svenska Dagbladet ger filmen en 4:a i betyg och recensenten skriver att ett skildrande av "en terrorist som frihetskämpe är inte särskilt populärt, men det är ett försök att diskutera hur världen ser ut och vad som driver individer mot till synes desperata handlingar". Också filmbloggen Bloggywood har sett V för Vendetta och skriver att V för Vendetta "är stark, vågad och aktuell". Ett flertal andra bloggare har också sett filmen, bland andra Staffars Serier och Wierd Science.


    Kommentarer om "V, Vendetta och verklig terrorism"

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 mars, 2006 15:45) : 

    Du är väl medveten om att Moore tagit starkt avstånd från filmen, vägrar befatta sig med den (jag tror t.o.m. att han skänkt sina royalties till Lloyd) och brutit sit samarbete med DC (vad nu DC har med filmen att göra, bortsett från att Warner äger både dem och filmbolaget)? Så jag hoppar nog den här filmen. Synd för det är en bra historia och Natalie Portman är ju söt. DN:s recensent tyckte också att historien blivit urvattnad.

     

    Blogger Fredrik Adolvsson skrev... (21 mars, 2006 22:09) : 

    joakim: Fast Alan Moore har också pratat om sitt avsky för allt som heter filmatiseringar som irrationellt. Det är naturligtvis en avsky man måste respektera, speciellt om det gäller någon som fått sitt namn placerat på en sådan avskyvärd ursäkt till film som The League of Extraordinary Gentlemen. Men jag tror också att Moore, hans genialitet till trots, saknar den distans till filmerna som skulle kunna behövas. Filmatiseringar måste alltid, alltid, bedömas i sin egen rätt och inte utifrån sin förlaga. Två helt olika saker.

    Sedan kan det ju faktiskt tilläggas att David Lloyd uttalat sig oerhört positivt om filmen.

    Att Moore brutit med DC har inte med V for Vendetta-filmen att göra, utan att han anser sig ha blivit felbehandlad av förlaget under många år, och efter vad jag läst mig till kan jag bara hålla med. Varken dom eller Marvel, för den delen, har behandlat Moore med den respekt han förtjänar.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 mars, 2006 12:11) : 

    Fredrik,

    Att Allan Moore hatar allt vad filmatiseringar heter är väl känt. Det är, som Du skriver, inte så konstigt då flera filmer efter förlaga från Moore blivit förfärliga. Det är han väl för övrigt knappast ensam om. Läs någon av Ian Flemings romaner och Du kommer aldrig kunna se en Bondfilm på riktigt samma sätt.

    Allan Moore bröt första gången med DC för mer än femton år sedan. Men när DC köpte Wildstorm kom Moore tillbaka under nischen "Americas Best Comics", på villkoret att DC's namn aldrig nämndes någonstans, endast dotterbolagets. Där publicerade han t.ex. Tom Strong, Promethea och League of Extraordinary Gentlemen (som han dock äger själv, tredje miniserien ska komma ut på annat förlag sägs det). Moores dotter jobbar fortfarande åt DC och själv har han pensionerat sig (förutom tredje delen av LOEG). Men han har symboliskt brutit kontakten och flyttat LOEG på grund av V-filmen.

     

    Blogger Fredrik Adolvsson skrev... (22 mars, 2006 16:58) : 

    Joakim: Jag har läst ett par av Flemings böcker, men har ändå inga problem med filmerna. För, som jag sa, en film bör bara bedömas efter sig själv. T ex är Roger Moores bondfilmer skräp inte för att de skiljer sig från böckerna, utan för att de är skräpfilmer.

    Samma sak med filmatiseringarna av Moores verk. Inte alla, dock. Jag tyckte From Hell var, om inte fantastisk, så åtminstone klart godkänd.

    Jag kände till allt det där om Moore, men jag hade för mig att han slutligen bröt kontakten av andra anledningar än V-filmatiseringen, även om de råkade sammanfalla. Men jag kan ha tokfel, och blir osäker nu när jag ser vad du skriver.

    Det var inte så att filmatiseringen i sig inte var problemet, då hade han väl brutit långt tidigare, utan att när filmmakarna på presskonferens fick det att låta som om Moore stödde filmen var det droppen som fick bägaren att rinna över. Och så vidare, för jag har för mig att det pågick lite annat samtidigt.

    Jag borde ta och läsa upp mig på gamla artikler för att inte prata helt i nattmössan, men just nu är jag för förstård av Shields säsongsavslutning, så det får bli en annan dag.

     

    V, Vendetta och verklig terrorism'">kommentera