Journalistikens dödsryckningar?
Jag begriper inte hur jag kunnat missa det, men Researcher gör mig uppmärksam på en krönika av Rolf van den Brink i Dagens Media. I denna ondgör sig van den Brink över en medieutveckling där (observera att följande är Researchers ord, som dock väl sammanfattar kontentan i krönikan) "det hela bygger på marknadsdifferentiering och annonsintäkter - där gratismedia blir större på bekostnad av media som tar betalt för sina nyheter". Rolf van den Brinks analys är intressant, men är den korrekt och relevant? Jag känner mig instinktivt skeptisk. Genom historien har politisk och teknisk utveckling på olika sätt förändrat förutsättningarna för journalistiken. Många gånger har journalistiken dödförklarats, men liket har levt vidare. Och jag tror inte att det är journalistikens dödsryckningar vi ser den här gången heller. Att gratistidningar och internet ställer ökade krav på framförallt dagstidningar att hitta andra intäktskällor än lösnummerförsäljning är uppenbart. Och då ligger naturligtvis annonser nära tillhands. Det viktiga är att hålla rågången mellan redaktionen och marknadsavdelningen, något jag varit inne på förut. Jag lär få tillfälle att återkomma om detta och utveckla mig mer. |
Kommentarer om "Journalistikens dödsryckningar?"
Bra. Jag är ju alltsomoftast kritisk till RvdB per automatik :) så min syntes av krönikan är subjektiv.
Jag brukar säga att journalistiken inte alls är så död. Likmaskarna lever ju i allra högsta grad. :)