Valrörelsens konstigaste webbsatsning
Plötsligt verkade det som att hela centrala innerstan var bombad med klistermärken som gjorde reklam för sajten valet2006.net och uppmaningen ”Hitta Din politiker på nätet”. Jag gick in och kollade, och fann något synnerligen mystiskt. Bara copytexten på sajten var besynnerlig. Här talades det, i förfluten tid, om hur det svenska riksdagsvalet 2006 närmade sig och partiledarna ”behövde all hjälp de kunde få inför det sista talet i slutdebatten”. Några anonyma kreatörer påstår sig därför ha producerat ett arbetsmaterial ”som enligt tillförlitliga källor kom att ligga till grund för årets slutdebatt”. Enligt whois.net så är det en ”Jan AAkerbloom” som äger sajten valet2006.net, och efter lite letande så visade sig denne person vara identisk med Jan Åkerblom på produktionsbolaget Artimus Film AB. På valet2006.net finns ett antal filmer där en och samma skådespelare gör sig till talesman för de olika riksdagspartierna och håller små korta appeller som, antar jag, ska anses representativa för respektive partis politik. Resultatet är i det närmaste obegripligt. Antagligen är det tänkt att vara roligt, men jag är då inte road. Förmodligen är egentligen planen att marknadsföra företaget Artimus genom att visa upp dess filmmakarkunskaper. Och visst, själva hantverket finns det inte så mycket att invända emot. Men som valinformation eller politisk satir så faller satsningen definitivt platt. Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: valet 2006, internet, satir. |
Kommentarer om "Valrörelsens konstigaste webbsatsning"
Här är ett annat intressant inlägg om visioner och valet imorgon:
http://gi-ihr.blogspot.com/
Vänligen använd inte min blogg till att göra reklam för andras - inget inlägg på bloggen du länkar till har något direkt att göra med detta.