Majoritet för trängselskatt
Apropå sakfrågor som kan få betydelse för valresultatet så visar SvD:s senaste Sifomätning att en klar majoritet, 56 procent, av stockholmarna vill att miljöavgifter/trängselskatt ska användas i Stockholm. Utmaningen ligger nu hos oss socialdemokrater i stan att förmedla till väljarna att frågan inte enbart avgörs genom folkomröstningen. Blir det maktskifte i stadshuset är det högst osäkert om de borgerliga kommer att respektera ett ja till trängselskatt. Sannolikt kommer de att ta med i beräkningarna de folkomröstningar som samtidigt hålls i Stockholms läns helt eller delvis borgerligt styrda 14 kranskommuner. Det slutliga beslutet tas dessutom av riksdagen, där majoritetsförhållandena efter valet är högst osäkra. Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: politik, Stockholm, trängselskatt. |
Kommentarer om "Majoritet för trängselskatt"
Folkomröstningen i Stockholm avgörs genom de exempellöst tendentiösa texterna på valsedlarna som din ordförande Annika Billström tvingat igenom.
Den avgörs genom rosa propaganda från den myndighet som först genomförde försöket och sedan sattes att utvärdera sitt eget jobb.
Den avgörs av vinklad statistik som trumpetar ut att handeln i city bara minskade med en procent under försöket, men glömmer att tala om att den ökade med fem procent utanför.
Den avgörs av att alla stora underhållsarbeten, både Vägverkets och stadens, stoppades under försöket, så att gatorna nu är igenkorkade av grävmaskiner och lastbilar.
Ditt parti skall nog inte ropa för högt om att respektera demokratin.
Per, konspirationsteorier säger jag bara. Det är inte lätt när något går en emot. Tänka sig att vi har lyckats lura så många Stockholmare. En majoritet rent av.
Det är deras känsla och upplevelser av att detta försök är någonting bra samt bristen på bra alternativ för att lösa dagens problematik i stockholmstrafiken som är den avgörande faktorn för ett JA i omröstningen.
De moderata alternativen är skrattretande enkla att förpassa bort i fjärran. Bygg ringen, säger man. Det tar tjugo år innan ringen kan stå klar. Och hur hade man tänkt finansiera detta bygge tro? Bygg ut kollektivtrafiken säger man också. För vilka pengar då, frågar man sig?
Per, för det första är inte Annika Billström min ordförande. Hon är finansborgarråd i Stockholm. Ordförande för socialdemokraterna i Stockholm är Bosse Ringholm. För det andra har jag inte sagt någon om att "respektera demokratin". Vad jag skrev var att det är högst osäkert om de borgerliga kommer att respektera ett ja till trängselskatt, och det tror jag nog stämmer. Men motbevisa mig gärna.
För övrigt kan jag bara instämma med Anders.
Anders Löwdin har ju helt rätt. Man skulle påbörjat att bygga ringen för mer än 20 år sedan.
Däremot delar jag inte hans uppfattning att iom vägutbyggnad och underhåll har försummats (nästintill totalt) under en period där fordonstrafiken i Stockholmsområdet nästan fördubblats ...
... det vore bra om samma sorts politiker också skall utforma systemen som skall skyla över effekterna av denna mångåriga försumlighet.
Två fel blir inte ett rätt!
I övrigt är Pers beskrivning av hur ärendet skötts helt korrekt (handelns %-andringar känner jag dock inte till själv).
Om Anders och Jonas menar att han har fel i sak får de gärna specificera lite bättre (inte bara tycka motsatsen)
Anders, så bra att du är så säker på att du har rätt. Då kunde ju ditt parti avstått från allt detta jag räknade upp så hade inte misstanken uppstått att det bara rörde sig om taktik för att vinna röster? 3,8 miljarder är väldigt mycket pengar, det hade man fått väldigt mycket kollektivtrafik för.
Ah, Ringholm, han som bara vill att det goda och trygga "När det gäller skyddet av minderåriga påpekar kommissionen att Svenska Spel inte har någon åldersgräns på 13 av sina 22 spel" Svenska Spel skall få driva nätpoker. Förutom kanske A-lotterierna då...
Nej Jonas, jag tror faktiskt inte du instämmer med Anders att detta är konpirationsteorier, jag tror du tycker att frågan har skötts på ett mycket obehagligt sätt av ditt parti. Det är i alla fall min gissning byggd på den integritet och hederlighet du brukar visa.
Det är roligt att biltullarna blivit så populära trots det klantiga genomförandet.
Vad som är synd är att det är den socialistiska regeringen som har genomdrivit detta projekt, som borde varit en borgerlig idé från början. För jag menar, vad kan vara mer liberalt än att att motverka överutnyttjande genom avgifter?
Jo, jag är ganska säker på att jag har rätt. Det gjordes någonstans i dagens tidningar en intressant jämförelse mellan trängselskatten och det rökförbud som infördes på våra restauranger och pubar för en tid sedan. En åtgärd som var föga populär bland vissa innan införandet. Men som har kommit att bli en succé över tiden. Även hos de mer inbitna rökarna.
Och föresten så har vi väl genom försöket fått bra mycket kollektivtrafik redan. Över 100 000 extra platser i våra bussar för att ta ett exempel. Platser som riskerar att försvinna vid årsskiftet vid ett eventuellt nej.
Ja det är sannerligen en soppa det här.
Det enklaste sättet för de borgeliga att hantera frågan om de vinner fullmäktigevalet, men förlorar folkomröstningen är ju att helt enkelt anamma socialdemokraternas linje; att trängselskatterna skall vara en kommunal avgift. Då kan man efter valet helt sonika säga till regering och väljare att:
- "OK. Ja-sidan vann. Vi tänker nu göra exakt det som (s) gick till val på, dvs införa kommunala trängselavgifter. Ring oss när lagstiftningen är klar som möjliggör detta".
Personligen tycker jag trängselavgifter är en utmärkt idé - men att det är vansinne att betela drygt 3 miljarder för ett sådant system (som dessutom är extremt krångligt, inflexibelt och integritetskränkande).
Jag vet faktiskt inte hur jag skall rösta på söndag: På den bra idé jag vet kan genomföras - eller på det som faktiskt har gjorts.
Några som komplett låtit sig luras av sossekonspirationen är landets bästa nationalekonomer, vilket går att läsa här: http://www.detnaturligasteget.se/efm/Startsida/trangselskatt/
Per:
Eh va? "Sossekonspirationen"?
Att kritisera dagens system är ju lätt och rimligt, men själva idén är en annan sak.
Om nu kommunala avgifter på vägutnyttjande är en sådan katastrof på alla sätt, så torde ju det första steget vara att omedelbart avskaffa alla parkeringsavgifter.
Var är de kraven i debatten?
Beklagar om inte ironin framgick. Bland dessa 16 professorer finns en hel del av landets skarpaste hjärnor. Jag personligen är en varm vän av såväl trängselskatter som hårdare genomdrivning av parkeringsreglerna.