Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, november 19, 2006

    Ord att undvika i eftervalsdebatten

    Per Tenggren heter en klok socialdemokrat som enligt uppgift bloggar från "en balkong i Kortedala". I fredags listade han tre saker "en god socialdemokrat bör undvika i eftervalsdebatten:
    1. Orden "vi kommer lätt att vinna valet 2010".
    2. Orden "alla är egentligen socialdemokrater".
    3. Orden "vi ska inte låta den lilla del som lämnade socialdemokraterna styra partiets politik".

    Läs mer på Pers blogg.

    Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Ord att undvika i eftervalsdebatten"

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 november, 2006 19:23) : 

    Vad är dina åsikter om den senaste opinionsundersökningen?

    Den styrker ju knappast argumentet att Margot ska ta över eller att politiken ska omprövas.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 november, 2006 19:38) : 

    Opinionsundersökningar är just det. Undersökningar som - kanske - visar opinionsläget just. Två månader efter valet. Det är fyra år kvar till valet. Då måste s ha det vi inte hade senast; en trovärdig politik för jobb och en partiledare som fungerar som ett flöte, inget sänke.

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 november, 2006 11:43) : 

    Du verkar inte ha pingbacks påslaget, men jag kommenterade dig lite grann, så här är en manuell trackback:
    Socialdemokraterna har ingen sjukdomsinsikt

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 november, 2006 12:16) : 

    Tack Björn. Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt begripit hur jag ska få det där med pingback att fungera. Ibland dyker det upp länkar under inläggen som visar att människor länkat till det, men jag fattar inte hur...

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 november, 2006 12:27) : 

    Bäste Jonas Morian

    "Då måste s ha det vi inte hade senast; en trovärdig politik för jobb och en partiledare som fungerar som ett flöte, inget sänke."

    Om man får trp denna mening formulerad av Dig så resulterade socialdemokraternas politik i arbetslöshet em analys som du säkert får beröm av alliansen för.

    Problemet är att Du har grovt fel, den största delen av arbetslöshet är kvarliggande efter den regeringen som styrde landet 91-94 samt beroende av att vi har ett effektivt näringsliv som förstått att effektivisera produktionen. Socialdemokraterna har alltid stött företagarnas anpassning vilket har resulterat i snabba omställningar och nya jobb.

    Att Göran Persson skulle vara ett sänke är inget annat än dålig analys av Dig. Göran persson som har lyckats att leda landet bort från det statsfinasiella moras som de förra blå regeringen lämnade efter sig.

    Alliansen vann valet på grund av en stor lögn, nämligen den lögn som samtliga alliansens partiledare i nästan ett års tid mantrade "alla skall få 1000 kronor mer" ...

    mer om lögnen här http://bloggarna.se/webedit/ace/aa.asp?sidaid=307#6nov20

    Vänligen KAS

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 november, 2006 13:27) : 

    Bäste KAS, jag tror inte jag får så värst mycket beröm från alliansen - i synnerhet inte efter att ha anklagat dem för ungdomsfientlighet. Och jag tror inte att det håller att skylla socialdemokratiska tillkortakommanden på en kort period av borgerligt styre för över tio år sedan. Även om det skulla finnas något korn av sanning i den analysen, så håller den inte att möta väljarna med. Du missförstår mig också om du tolkar det jag skriver som att den socialdemokratiska jobbpolitiken var alltigenom dålig. Det var den inte och det påstår jag inte heller. Problemet var att den inte var trovärdig i väljarnas ögon. Borgarna lyckades, rätt eller fel, bättre än vi med att vinna stöd för sin politik. Detta måste vi ta på allvar.

    Och jo, jag är väl medveten om Göran Perssons insatser med att sanera statsfinanserna och mycket annat. Det ska han ha all heder för, och emellanåt så belönades han också för det i form av opinionsmässig medvind och höga förtroendesiffror. Så var dock inte fallet den senaste mandatperioden. Därmed blev han ett sänke för partiet; något han borde ha insett och avgått i god tid innan valet.

    Det du sedan skriver om det borgerliga löftet om 1000 kronor mer hade säkert en viss betydelse för valutgången, men det var knappast avgörande.

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 november, 2006 14:12) : 

    Herr Morian

    Under de två senaste regeringsperioderna fördubblades arbetslösheten i Sverige.
    Den ökningen såg länge ut att permanetas men har sedan sakta men säkert förändrats till det bättre under socialdemokratik regering ledd av Göran Persson.

    Alliansens skrik om arbetslösheten och "utanförskap" liknar tjuvens rop under flykt "ta fast tjuven".

    Du säger att jag skyller socialdemokratiska tillkortakommanden på en kort period av borgeligt styre.

    Problemet Du har är att Du anser att socialdemokratin har något du kallar tillkortakommanden ... till skillnad mot dig anser jag att dom inte har "tillkortakommanden".

    Jag tror att valförlusten till stor del beror på att allainsen hade stor kraft via media att föra ut en direkt lögn till svenska väljarna. Media har efter valet varit betydligt ärligare i sin information och det avspeglar sig tydligt i de senaste opinionundersökningarna.

    Kan bara konstatera att vi har lite olika syn på detta, men eftersom jag befinner mig i livets slutskede så kommer min åsikt att dö ut och därmed upphör väl problemen som jag orsakar :).

    Vänligen KAS

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 november, 2006 15:18) : 

    Herr KAS, jag känner till hur sysselsättningsutvecklingen sett ut. Och som jag skrev så var det inte så mycket den socialdemokratiska politiken jag i första hand kritiserade (även om jag tycker att den har en del brister), utan kommunikationen av den. Vi kan säga hur många gånger som helst att politiken och allting var bra, men vi måste ju också inse att väljarna inte höll med oss.

    Det håller inte heller att skylla på "media" - även om jag kan hålla med om att det hade varit önskvärt med reportage om hur förändringarna av a-kassan skulle komma att slå hade publicerats innan valet.

     

    kommentera