Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, januari 16, 2007

    Inte i mitt namn, Freivalds!

    Nils Funcke scoopar igen! I mars förra året var det han som bjöd på scoopet om att Laila Freivalds närmaste politiske tjänsteman först hade samrått med sin chef innan han kontaktade företaget som sedan stängde Sverigedemokraternas webbplats.

    I dag har Funcke grävt fram brevet som Freivalds sände till Jemens utrikesminister. Ett brev vars existens förnekats. I brevet uttryckte utrikesministern sitt starka avståndstagande från Sverigedemokraterna och deras Muhammedteckning.

    Freivalds tog i brevet kraftfullt avstånd från publiceringen. Hon bad å Sveriges vägnar om ursäkt för att det finns extremistiska grupper som utnyttjar yttrandefriheten för att såra och skada andra. Hon förklarade också att hon alltid och under alla omständigheter skulle försvara yttrandefriheten, utom i det här fallet, ”from this manifestation I disassociate myself” skrev utrikesministern.

    Det var, förstås, alldeles oförsvarbart. Jag förväntar mig att en politiker som representerar ett parti jag röstar på står upp för yttrandefriheten. Även om människor i andra länder känner sig kränkta av att några rasistpuckon ritar fåniga teckningar.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Inte i mitt namn, Freivalds!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 januari, 2007 21:26) : 

    Oj!
    Jag tror att frågan om grundläggande demokratiska rättigheter som exempelvis "yttrandefriheten" kommer att diskuteras flitigare bland politiker. Det som började för att "skydda" vissa grupper i samhället har nu förändrats till att styra människor och helt enkelt censurera dem.

     

    Blogger sakine skrev... (16 januari, 2007 21:35) : 

    Man får hoppas att nuvarande ministrar tar större hänsyn till yttrandefriheten. Jag är inte helt säker dock. Fp reagerar när det passar (muhammedkarikatyrerna, debatt med Sd) men gör precis tvärtom vid andra fall (Åke Green). Känns lagom stabilt.

    Det har varit lugnt ett tag, men snart kommer väl nya svåra fall att hantera. Det blir spännande att se då om politiken har förändrats mot tidigare år!

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 januari, 2007 23:36) : 

    Jonas, håller du med om att yttrandefriheten kan utnyttjas?

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 januari, 2007 00:57) : 

    Jag är inte Jonas, men jag svarar ändå.

    Jag håller inte med dig, Nina. Att säga att yttrandefriheten "utnyttjas" ger intrycket av att något som egentligen inte får sägas ändå sägs, och att den som säger det "gömmer" sig bakom yttrandefriheten för att slippa stå till svars. Det tycker jag är ett underligt sätt att se på saken.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 januari, 2007 06:28) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 januari, 2007 08:37) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (17 januari, 2007 09:03) : 

    Först av allt: anonyma kommentarer är inte tillåtna. Stå för vad ni tycker och underteckna med namn, eller åtminstone en signatur.

    Sedan några kommentarer:

    Edvin, ja – vi får väl hoppas att det här kan leda till en bredare diskussion om yttrandefrihet. Men jag är skeptisk.

    Sakine, instämmer – jag är inte alls så säker på att nuvarande regering hade agerat så värst annorlunda.

    Nina, självklart kan yttrandefriheten utnyttjas. Och det tycker jag att den ska. Men du menar kanske utnyttjas för odemokratiska eller andra skumma ändamål? I så fall vidhåller jag mitt svar. Det är tyvärr priset man får vara beredd att betala. Och ha en tilltro till att goda argument ändå vinner.

    Kjell S, jag kan bara instämma.

     

    Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 skrev... (17 januari, 2007 11:35) : 

    Jag håller med dig Jonas till 100%.
    Sedan är det bra att yttrandefriheten finns också för mindre ädla syften. Annars kommer bara mörkermännen att gå under jorden och då kan det bli farligt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 januari, 2007 12:20) : 

    Det är lite svårt med det där brevet. Hade problem med att ladda ner det så jag tänkte att det kunde vara bra att skriva av det. Om andra har problem med pdf-filen så finns Laila Freivalds brev här.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 januari, 2007 18:22) : 

    Noam Chomsky kanske inte är den bäste att håhlla i handen när det blåser, men det här är en elegant formulering som många skulle behöva ta till sig:

    "Om vi inte tror på yttrandefrihet för människor som vi föraktar, tror vi inte på den alls."

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 januari, 2007 00:24) : 

    Eller som Benjamin Franklin sa: "De som skulle ge upp grundläggande frihet för att köpa lite tillfällig säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet".

    Så sant, så sant.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 januari, 2007 14:02) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 januari, 2007 14:05) : 

    Återigen: anonyma kommentarer är inte tillåtna. Stå för vad ni tycker och underteckna med namn, eller åtminstone en signatur.

     

    kommentera