Stockholm ogästvänlig turiststad
I går hade jag anledning att åka buss ut mot Djurgården i Stockholm, och återigen slogs jag av hur uselt vår huvudstad är anpassad för turister. Det var tämligen fullt på bussen, vilket busschauffören i irriterad ton ropade ut i högtalarna flera gånger. Antagligen var det tänkt att detta skulle uppfattas av de resenärer utanför som försökte kliva på. Men de flesta köande utanför var turister – något som framgick ganska tydligt – och antagligen var det ganska få som begrep chaufförens alltmer argsinta påpekanden på svenska att bussen var full. Likadant är det i tunnelbanan, där det ytterst sällan informeras om förseningar, inställda tåg eller spårändringar på något annat språk än svenska. Och hur ofta har någon sett skyltar på stan som på engelska eller tyska visar vägen till Gamla stan, slottet eller andra sevärdheter? Faktum är att flerspråkig turistinformation är ganska vanligt på stora turistdestinationer runt om i Europa. I Stockholm gör vi i stället tvärtom. Den bemannade turistinformationen på Centralstationen är stängd sedan april och skulle ha ersatts av datorer där turister själva kan få information. Detta skedde dock först för en vecka sedan, och fungerar enligt uppgift dåligt. I stället har affärsinnehavarna runtomkring fått svara på turisternas frågor. Personligen tycker jag att det här är skamligt och ovärdigt en stad med ambitioner att vara ”The Capital of Scandinavia” – norra Europas ledande besöksmål. Tyvärr verkar det inte vara någon förbättring i sikte, åtminstone inte från politiskt håll. Till DN låter det moderata finansborgarrådet Kristina Axén Olin, tillika ordförande för det kommunalägda marknadsföringsbolaget Stockholm Visitors Board, via sin pressekreterare hälsa att ”det ännu är för tidigt” att säga om man kommer att göra någon utvärdering av nedläggningen av turistinformationen på Centralen. Andra skriver intressant om Stockholm, turism, Kristina Axén Olin. |
Kommentarer om "Stockholm ogästvänlig turiststad"
Som svensk tycker jag Stockholm är en mycket trevlig och gästvänlig stad för turister. Men den här incidenten med busschauffören verkar väl mest vara ett utbildningsproblem. Om man inte kan till exempel engelska är det ju rätt svårt att informera någon på engelska.
Det hör inte till ämnet, men jag stör mig fortfarande på Stockholms "The Capital of Scandinavia". Köpenhamn har ju som bekant lanserat sig som "Premier Capital of Northern Europe" i två decennier, så det känns enbart som ett lite löjligt försök att ta lite marknadsandelar genom att kopiera ett framgångsrikt koncept. Vill dessutom minnas att den ansvarige för Stockholms turistsatsning raljerade över Köpenhamns irritation i DN.
Jag jobbar på SJ och försöker så gott det går hjälpa dessa stakars turister med den informationen jag har. Det som är så hemskt är att turisterna alltid kommer till tåg stationen. Vare sig de åker tåg eller flyg så hamnar det här.
Och jag tycker att det är rimligt att åka till en stad utan att ha bokat hotell 2007. Och kunna få hjälp på Sveriges största tågstation.
Allt annat är bara pinsamt.
Det har jag tänkt på många gånger, som den totala frånvaron av fräscha toaletter till att det inte går att få en kopp kaffe kvart i elva en ljum sommarkväll i Gamla Stan.
RS
kulturbloggen.com