En miljöovänlig trängselskatt
Som boende i Stockholm är det svårt att undgå det för dagen väldigt speciella. Trängselskatten införs från och med idag permanent. Trängselskatten. Denna omdebatterade fråga som fått både sossar och moderater att vända kappan efter vinden. Den introducerades som bekant förra året som ett försök av den socialdemokratiska regeringen (efter påtryckningar från miljöpartiet) under parollen ”miljösatsning”, detta trots hårda ord och mycket kritik från framförallt moderater. Efter försöket genomfördes en folkomröstning som visade på en positivt inställd Stockholmsbefolkning vilket fick moderaterna att ändra uppfattning fortare än vi kan säga ordet populism. Men den trängselskatt som idag införs präglas inte främst av miljömedvetenhet. De som drabbas hårdast ekonomiskt av skatten är de som varje dag behöver passera tullarna, de som med bil pendlar till sina jobb. Många av dessa människor förväntas att, liksom vid förra försöket, låta bilen stå och istället åka kollektivt. Detta kan ju tyckas vara miljövänligt och bra. Men eftersom alliansens politiker inte tänker miljövänligt och därmed låter intäkterna från trängselskatten tillfalla vägbyggen kommer detta slå hårt mot de resenärer som nu tillkommer kollektivtrafiken. Frågan är hur många som verkligen låter bilen stå när det inte är någon idé att förvänta sig varken fler tåg eller kortare väntetider. Bara tanken på det ökade antalet resenärer får mig att bäva inför att åka kollektivt i höst. Tack alliansen för att ni för en politik som inte gynnar varken miljön eller invånarna i Stockholm (med omnejd). Matilda |
Kommentarer om "En miljöovänlig trängselskatt"
Problemet med kollektivtrafiken är vare sig fler tåg eller kortare väntetider utan ineffektiviteten i färdsättet, IMHO. Själv åker jag bil och det tar 25-30 minuter till mitt arbete. Skulle jag välja det kollektiva alternativet tar det en timma och en kvart om allt fungerar som det skall, oräknat gångtiden till och från stationen. Det blir alltså en och en halv timme av mitt liv som går till spillo, varje arbetsdag. Hur många har liknande situationer som jag? Varför räknas inte den kostnaden in i alla kalkyler? Jag bara undrar. Trots allt, tid är och förblir pengar.
/Rickard
Tid är inte bara pengar. tid är även en sak som inte kan sparas till senare.
Den tid man förlorar varje dag på kollektivtrafik mot bil är tid man inte kan använda till ngt vettigare som sömn, umgås med sina barn,syssla med en hobby eller liknande.
Stockholm har väl ungefär redan världens mest utbyggda kollektivtrafik. Att lägga ännu mer pengar på det kan jag inte vara annat än förstöring av stockhomarnas hårt ihoptjänade slantar.
Enligt GP är privatbilism frihet för vanliga människor
:))))
kanske inte alltid....
Tack för kommentarerna!
Rickard och Christoffer - Det där med tid är ju en intressant diskussion eftersom det är väldigt nära sammankopplat med klass. Vilka människor har mest makt över sin tid? De rikaste eller de fattigaste? Intressant att ni tog upp det.
Peter - Bor du i Stockholm? Jag tror de flesta stockholmare är väldigt överens om att kollektivtrafiken - framförallt pendeltågstrafiken - är under all kritik.
Klara - Ja, jag hörde det! Men det förutsätter ju att bilismen är miljövänlig tycker jag.
Matilda