Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, november 12, 2006

    Apropå Wallström...

    ...så finns det ytterligare ett skäl för socialdemokratin att sluta leden om henne som ny partiordförande. Hon verkar nämligen skrämma högern.

    Det är ingen slump att Sven Otto Littorin ironiskt sagt sig gärna se Marita Ulvskog som ny s-ledare ,och att andra borgerliga företrädare muntert hoppas på en fortsättning på Persson-eran med Pär Nuder. Med sådana ledare för den socialdemokratiska oppositionen känner de sig nämligen säkra på att få behålla makten även efter valet 2010. Margot Wallström skulle kunna ge dem en betydligt tuffare match. Därför har man redan nu börjat vässa knivarna.

    Det är ingen slump att det på flera diskussionsforum och i bloggkommentarer de senaste veckorna dykt upp kritiska frågor om vad Wallström egentligen åstadkommit som minister och som EU-kommissionär. I det senaste numret av magasinet Neo dömer frilansjournalisten Annika Ström Melin ut Margot Wallströms försök att skapa legitimitet för EU som ”harmlöst och allmänt välvilligt”.

    Det är ingen slump att sådana sågningar kommer nu. Vi lär få se fler innan socialdemokraterna väljer ny ledning.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Apropå Wallström..."

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 november, 2006 21:32) : 

    Jag delar inte riktigt din övertygelse i denna fråga även om jag har henne som favorit till vidare: Saknar dock kunskap tilräckligt för att bedöma henne politiskt och "angrep" själv lite ironiskt hennes något naiva framtoning när det gällde val av logga http://peter.karlberg.org/articles/2006/10/20/wallstr-ouml-m-var-min-favorit

     

    Blogger hrm skrev... (12 november, 2006 22:04) : 

    Men vad har Margot Wallström åstakommit? Förutom vackert prat och att testa hur mycket kemikalier hon har i kroppen?

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 november, 2006 09:35) : 

    Annika Ström Melins artikel är ett tungt vägande och insiktsfullt inlägg om EU:s demokratideficit. Hon kan EU-frågor som få och om du tror att det är ett beställt anti-Wallströmjobb från nyliberalerna på NEO är det med säkerhet fel.

    Jag vidhåller dock min uppfattning om att tänkandet om ny s-ledare är på katastrofkurs (att döma av det som allmänheten fått veta).

    Jag hade tänkt hålla mig utanför denna diskussion men långsamt kokar det ihop till ett inlägg på "Ordet."

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 november, 2006 09:53) : 

    Du har rätt. :) Vi är många som hellre skulle se Ulvskog, Nuder eller någon annan okarismatisk och gärna verbalt klantig typ som ledare för (s).

    För övrigt är jag glad att jag hittat hit. Du är vad jag efterlyste före valet, nämligen en socialdemokrat som inte bara är ute efter att kasta paj på den borgerliga politiken utan hellre vill diskutera och förklara socialdemokraternas ståndpunkter.

    I maj valet la jag ut en vädjan på bloggen om att någon skulle förklara varför man röstar på (s) i st f att bara snacka om varför man INTE röstar på Alliansen. Jag fick så småningom ett svar. Ett rätt tunnt ett.

    S-politiken tycker jag generellt mest handlar om smutskastning av borgerligheten. Vad man själv vill göra för att förnya och förbättra talas det oerhört tyst om. Kanske ha man ingen politik längre.

    Nu har jag fått lite hopp. Om jag kommer förbi här då och då kanske du kan förklara!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 november, 2006 09:56) : 

    ...och där kom ifrågasättandet om vad Margot Wallström åstadkommit igen. Fascinerande. Jag kan inte påminna mig att någon annan ens potentiell partiledarkandidat i något parti ifrågasats så mycket som hon. Själv tycker jag att Wallströms cv talar sitt tydliga språk.

    Bengt, jag påstod inte och tror inte att Ström Melins artikel är "ett beställt anti-Wallströmjobb från nyliberalerna". Jag instämmer i att den i mångt och mycket sätter fingret på viktiga brister i EU - brister som Margot Wallström gör sitt bästa för att komma tillrätta med. Däremot är det knappast en slump att kritiken mot henne nu gång på gång kommer fram; från borgerligt håll.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 november, 2006 09:58) : 

    Fru Babsan, jag är glad att stå till tjänst :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 november, 2006 11:32) : 

    Jag tror du har rätt Jonas. Margot tycker även jag verkar vettig, även om jag inte delar hennes ideologiska uppfattningar.

     

    Blogger hrm skrev... (13 november, 2006 15:06) : 

    Jag var elva när hon sist hon var minister, så liksom... det är lite svårt för mig att komma ihåg vad hon gjorde. Därför vore det ju intressant att få reda på det.

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 november, 2006 03:02) : 

    Nej - inte Margot Wallström, det kommer inte partiet att tjäna på.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (14 november, 2006 08:40) : 

    Henrik, det korta svaret är att hon gjorde ett bra jobb på sina olika statsrådsposter. Därefter åkte hon ut i världen och jobbade först med att bygga upp en tv-kanal, och sedan blev hon EU-kommissionär med först ansvar för miljöfrågor och sedan för en ny kommunikationsstrategi för att öka EU-medborgarnas förtroende för EU-samarbetet. Allt detta framgår av hennes cv och på hennes webbplats.

    Kerstin, för att...?

     

    Blogger hrm skrev... (19 november, 2006 14:22) : 

    Nu var jag ute efter ett långt svar, men jag antar att jag får det tids nog. Kanske inte här på bloggen då, men någonstans.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 november, 2006 15:49) : 

    Henrik, kolla bland de senare inläggen - där hittar du gott om goda argument för Margot Wallström.

     

    kommentera