Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, januari 24, 2007

    Fler som jag efterlyses

    Ja, den där rubriken lät vansinnigt självgod. Men det är egentligen inte jag som står för efterlysningen.

    Det är s-bloggaren Johan Sjölander som konstaterar att han, trots att han är med i samma parti som jag, inte alltid håller med mig om allt. Detta låter kanske inte så anmärkningsvärt, men Sjölanders poäng är att ”borgerliga bloggare alltför ofta är precis tvärtom – de vägrar erkänna partitillhörighet men är nästan löjligt förutsägbara i sitt allt sossarna gör är dåligt/regeringen är bra analyserande av verkligheten”.

    Därför efterlyser han nu vad han betecknar som en borgerlig motsvarighet till mig. Kriteriet är att inte ”hymla med sina partipolitiska sympatier, men ändå uppvisa stor integritet och fritänkande i sitt bloggande och framförallt en vilja att seriöst bemöta även meningsmotståndare”.

    Själv ska jag från åskådarplats med spänning följa jakten.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Fler som jag efterlyses"

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 januari, 2007 09:29) : 

    OK. Jag anmäler mig själv.

    Jag är uttalat liberal (paw rihktit), stödjer i princip en moderat regering, men attackerar ändå moderaterna med minst samma frenesi som ägnas sossarna:

    http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/01/24/Roett+ljus+foer+social+ingenjoerskonst+pa+chipsen/

    http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/01/21/Gammelmoderaten+Ask+och+regeringens+etiska+kris/

    http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/01/22/Driving+while+blatte+--+det+moderata+gestaposamhaellet/

    http://www.xingfu.se/blogge/posts/07/01/15/Alkoholknarkaren+Kristina+Axen+Olin+nervvrak/

    http://www.xingfu.se/blogge/posts/06/11/28/Lunch+med+arbetsmarknadsministern/

    http://www.xingfu.se/blogge/posts/06/11/21/Dagens+-m-upp/

    OBS: http://www.xingfu.se/blogge/posts/06/08/17/Reinfeldt+--+T+minus+31+days+and+counting/

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (24 januari, 2007 10:11) : 

    Din anmälan hänvisas till Johan Sjölander, som leder jakten :-)

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (24 januari, 2007 11:04) : 

    Bisarrt inlägg (av Sjölander). Om han skall ha trovärdighet i sin breda kritik av dessa "borgerliga" bloggare kan han väl namnge ett par?
    Av de jag följer; Sakine Madion, Fredrick Federley, Johan Norberg, Dick Erixon t.ex. stämmer det ju inte det minsta.
    Än mer kostig blir jämförelsen mellan Morian och att "de vägrar erkänna partitillhörighet" eftersom ju Morian med all önskvärd tydlighet visar just partitillhörighet.
    Det hela känns mest snömos.
    Däremot har han ju rätt i (varning för smicker) att fler, oavsett politisk tillhörighet, borde blogga som Morian. Inte minst vad gäller tonläge och respekt för andras åsikter.

     

    Blogger Marcus skrev... (24 januari, 2007 11:26) : 

    Jag förstår inte heller vad vitsen ska vara med att "erkänna sin partitillhörighet". Det säger ju verkligen inte mycket. Men å andra sidan är det inte min lilla tävling.

    Men jag får ändå inte känslan av att Joans Sjölander läser särskilt mycket på liberala bloggar, för enligt min erfarenhet råder det sällan konsensus om att det den sittande regeringen gör är bra. Tvärtom faktiskt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 januari, 2007 15:52) : 

    Liberala bloggar är ofta kritiska mot regeringen, ja, men en överväldigande majoritet av dem är extremt förutsägbara. Detta är dock ett allmänt problem med politiska bloggar.

    Inte för att jag är någon stor fan av någon av dem, men vare sig Danne Nordling eller Gudmundsson är särskilt förutsägbara, kanske helt enkelt för att de nischat sig en hel del.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 januari, 2007 15:54) : 

    OK, och inte Blogge heller (förutom att jag förväntar mig en eller annan porrbild, vilket gör att den inte går att läsa när man tar en paus på jobbet [vi loggas]).

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (24 januari, 2007 23:37) : 

    Faktum är väl att det snarare är svårt att hitta borgerliga bloggare som INTE passar in på efterlysningen. Var finns dessa slaviskt regeringshyllande borgerliga bloggare som Sjölander läser? Jag kan bara komma på en (som jag låter vara anonym så han inte blir förbannad på mig igen).

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 januari, 2007 08:50) : 

    Jag tror vi skulle kunna sammanfatta diskussionen hittills som att många liberala bloggar inte är regeringshyllande. Samtidigt tycker jag, för att uttrycka mig lite Galago, att liberala bloggar är förutsägbara som fan.

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 januari, 2007 12:10) : 

    De flesta borgerliga bloggar jag läst är inte ovilliga att framföra kritik mot regringen när de gör något fel. Däremot stämmer det att de sällan berömmer oppositionen men det tror jag mest beror på bloggarna oftast är klart mer höger än regeringen, och således sällan överrens med s-v-mp, än att de skulle vara ovilliga att erkänna när sossar gör något bra.

     

    kommentera