Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, juli 28, 2007

    Klassanalysen är inte fullständig

    Syftet med att utifrån olika kategorier analysera och studera samhället och dess invånare är att uppmärksamma vad som, i vår strävan att förverkliga oss själva som individer, begränsar oss. Med ett klassperspektiv blir skillnader mellan människors valmöjligheter utifrån klasstillhörighet tydliga, med ett genusperspektiv synliggörs det manliga respektive kvinnliga könets olika förutsättningar och utifrån ett etniskt perspektiv framträder rasistiska strukturer på arbetsmarknaden, inom rättsväsendet, i skolan osv.

    Jag är en stark förespråkare av att även lyfta upp och belysa HBTQ som ett perspektiv jämsides de ovan nämnda. Men till skillnad från mig finns det de som anser att denna indelning inte fyller någon funktion mer än att skapa en kategorisering som inte borde existera. HBTQ borde inte vara en variabel i vår analys av samhället, eftersom att vara HBTQ inte borde innebära begränsningar.

    I senaste numret av Bang finns en artikel skriven av journalisten Andy Candy om den svenska lagstiftningen som diskriminerande gentemot transpersoner. Visste du exempelvis att för att få genomgå ett könsbyte gäller att personen “undergått sterilisering eller av annan orsak saknar fortplantningsförmåga” Lag (1991:514). År 2007 förbjuder alltså lagen transpersoner från att bli föräldrar - det passar sig inte. Så visst, att vara HBTQ borde inte begränsa, men nu gör det faktiskt det, något socialdemokratin ibland har svårt att ta till sig. Istället är klass det överordnade perspektivet utifrån vilket vi ska analysera samhället, och HBTQ, etnicitet och kön är underordnat.

    Debatten kring ämnet har på min och Royas blogg förts intensivt och för mig är svaret väldigt enkelt. Att förneka människor rätten att förverkliga sig själva, för att deras begränsningar inte stämmer överens med den av dig och mig definierat främsta analysen, är diskriminerande. Vem är jag att överordna klass ett HBTQ perspektiv när vårt rättssystem begränsar en transpersons högsta önskan om att en dag bli förälder? Vi kan inte förringa betydelsen av ett, i det här fallet, HBTQ perspektiv som så tydligt synliggör hur människor ständigt begränsas i vårt samhälle, något vi alla gemensamt borde kämpa mot, i en kamp som kräver att vi använder fler perspektiv än enbart ett.

    Nästa vecka är det Pride-festival i Stockholm. Förutom den fantastiska paraden och alla festligheter innehåller programmet över 500 punkter; det anordnas seminarium, debatter, filmvisningar, teater och workshops. Tusentals människor samlas för att manifestera att oavsett sexuell läggning är vi alla ok. För mig övertygar Pride om att HBTQ är ett perspektiv som jämsides klass fyller en viktig funktion – precis som exempelvis etnicitet och kön.

    Matilda

    Andra skriver intressant om , , .



    Kommentarer om "Klassanalysen är inte fullständig"

     

    Blogger Robsten skrev... (28 juli, 2007 14:23) : 

    Men vad fan är nu HBTQ för något? Jag har precis lärt mig vad HBT är för något. Börjar det inte gå inflation i alla bokstavskombinationer? och klassanalysen, den är väl lagt på sophögen, det är mer synd om en Djursholms fru som är HBT (någonting) än en hetero alldeles vanlig mamma i Skärholmen som jobbar och slityer häcken av sig samtidigt som hon skall snyta tre ungar och hålla rent hemma, det är här jag får det lite svårt att gå ihop.

     

    Blogger Hellström skrev... (28 juli, 2007 17:33) : 

    Jag antar att Q:et står för Queer men helt säker är jag ändå inte.

    Däremot kan jag faktiskt för första gången hålla med om något som är skrivet sedan Jonas tog semester. Lagstiftningen bör förändras för att även dessa personer ska ha möjlighet att förverkliga sig själva. Tillsammans med en hel del andra saker som hämmar individer men men...

     

    Blogger Robsten skrev... (28 juli, 2007 20:01) : 

    OK. Vad menas med Queer då? (ursäkta jag hänger inte med alls här).

     

    Blogger Magnus Persson skrev... (28 juli, 2007 21:31) : 

    Som vanligt finns bra information på Wikipedia.

     

    Blogger Robsten skrev... (29 juli, 2007 00:45) : 

    Som vanligt protesterar då mitt logiska sinne, enligt Wiki betyder Queer (som jag ju redan visste vad det betydde ordagrant på svenska)
    "gay, lesbian, bisexual, transgender, intersex,"
    Men är det inte just detta HBT står för? Då blir det ju en klockren tavtologi, man upprepar i princip HBT en gång till? Lika bra att skippa Qet alltså.

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 juli, 2007 12:46) : 

    Robsten - Queer är inte nödvändigtvis förknippat med sexualitet. Du kan vara straight men ändå queer. Även om du tycker Qet är onödigt så är det för många andra en viktig del av deras identitet.

    Matilda

     

    Blogger Peter A skrev... (29 juli, 2007 17:51) : 

    Det självklara i att transpersoner har rätt att leva sina liv såsom de behagar (så länge de inte brukar våld eller tvång mot någon annan) har inget med någon klassanalys att göra.

    Klassanalyser använder man för att övertyga sig själv eller andra att man har moralisk rätt att använda våld och tvång mot andra människor.

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 juli, 2007 20:19) : 

    Peter-Det märks att du inte är speciellt bevandrad i den diskussion som den senaste tiden präglat många vänster och socialdemokratiska bloggar och andra forum. Det är en ideologisk diskussion, en debatt som för mig coh många andra är ytterst viktig. Den handlar om huruvida klassperspektivet ensamt är överodrnat andra perspektiv utifrån vilka vi betraktar samhället och i sann socialdemokratisk anda försöker agera politiskt för att möjliggöra människors frigörelse förtryckande strukturer. Vissa av Sahlins uttalanden har bland annat skapat debatt.

    För mer läsning kan du läsa Katrin Kielos, Karolina Ramqvist och tidigare inlägg på min och Royas blogg.

    Matilda

     

    Blogger Peter A skrev... (30 juli, 2007 20:48) : 

    Jo tack, jag läser Kielos ibland.

    Oftast brukar dessa klassanalyser tillrättaläggas för att de skall passa den önskade slutsatsen att någon grupp av människor är dåliga (och därför skall man använda olika former av tvång mot dem) utifrån ett attribut som de inte kan påverka.

    Jag ogillar social ingenjörskonst, de människor som vill placera mig i ett fack, de som vill lägga kollektiv skuld på människor, de som vill tala om för mig hur jag skall leva, de som anser att frukterna av mitt arbete tillhör andra osv osv...

    Ja, jag ogillar hela den socialdemokratiska diskursen och etatismen som den förespråkar.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 juli, 2007 21:55) : 

    Peter - Ok. Tack för informationen. Då vet vi det.
    (?)

    Matilda

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 juli, 2007 21:55) : 

    Peter - Ok. Tack för informationen. Då vet vi det.
    (?)

    Matilda

     

    kommentera