Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, november 27, 2007

    Vårt behov av ledare

    För vad som känns ganska länge sedan nu så skrev SSU:s före detta ordförande Anna Sjödin en krönika i S-studenters tidning Libertas (2/2007) där hon satte sociala orättvisor och andra angelägna samhällsproblem i sökarljuset på ett väldigt träffande sätt. Men mitt i texten kom ett märkligt och i sammanhanget obefogat utfall mot ledarskribentskrået.

    Anna Sjödin skrev: ”Kan tidningarnas ledarskribenter göra något? Knappast. De säger sig veta bäst hur spelet ska spelas men många av dem är inte ens på läktaren. Dimman ligger tungt över ledarredaktionen. Långt från den verklighet som den granskande journalisten på gatan kan berätta om och långt från det liv människor lever. Kanske är det därför ledarsidan i en normal dagstidning är något av det torraste och mest passionslösa som finns i svensk samhällsdebatt och följaktligen ratas av nio av tio medborgare.”

    Jag skrev ett svar på detta som jag även lade ut här på bloggen.

    Nu ser jag på Libertas blogg att hon replikerat på mitt svar. Och plötsligt känns det som att debattnivån sjönk ett par pinnhål.

    Jag vet inte, men är det inte lite lättköpt att redan i första meningen anklaga någon som ifrågasätter vad man skriver för att ha ”ömma tår”? Att dessutom generalisera över en hel yrkeskår som rymmer många olika politiska inriktningar genom att säga att den ”knappast [kan] beskrivas som en kraft som brinner för förändring och nyfiket sprudlar av idéer om samhällets reformering” eller beskriva den som ”en elit som allt för ofta lever i det blå, äter varandras snittar, besöker varandras bloggar, kliar varandras ryggar, lyssnar till varandras analyser och hyllar det pretentiösa på bästa sändningstid”, låter i mina öron inte heller helt nyanserat.

    Men okej, jag får väl finna mig i att bli förlöjligad av Anna Sjödin. För jag vidhåller att ledarartiklar och ledarskribenter spelar en betydelsefull roll i det demokratiska samtalet. Oavsett om det är tio eller tjugo procent av dagstidningarnas läsare som regelbundet tar del av vad som skrivs på ledarsidan så är detta viktiga procent. Människor som läser ledare tenderar nämligen att sprida vidare det de läser, i en eller annan form.

    På så sätt bildas opinion. Därmed självklart inte sagt att det är det enda sättet opinion bildas på, men det är dock en inte obetydlig arena. Trots det väljer Anna Sjödin att avfärda det landets ledarskribenter skriver som ”förutsägbara, homogena, partilojala normer och åsikter som tillhör etablerad, välutbildad medelklass”, präglad av ” låg verkshöjd, distanstagande, bristande passion och skral förändringsvilja”.

    Jag bara häpnar. Som jag skrev i mitt tidigare svar så är det begripligt att Sjödin känner en viss bitterhet mot de ledarskribenter som långt innan hennes välkända rättsfall slutgiltigt avgjordes i domstol förklarade henne skyldig och en politisk belastning för socialdemokratin. Men det är knappast rimligt att mot den bakgrunden döma ut en hel yrkeskår och deras värv.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Vårt behov av ledare"

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 november, 2007 21:52) : 

    Man kanske kan misstänka att det där svaret från Sjödin är en fin spegling av samma personlighet som fick fritt spelrum på galna hästen?

    Bara en människa som är mycket liten inuti behöver ta till den där typen av tongångar.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 november, 2007 05:04) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (28 november, 2007 09:16) : 

    Är inte Anna Sjödin själv ledarskribent? Eller vad kallas det när man skriver regelbundna krönikor i en stor tidning (Metro)? Kanske är det väldigt stor skillnad på att skriva på sidan 6 i stället för på sidan 2?

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 november, 2007 09:41) : 

    Bra jobbat Morian! När argumenten tar slut så gör du som alla andra. Attackerar personen istället. Anna Sjödin har inte på något ställe attackerat dig för att du skulle vara en usel skribent. Men du väljer (kanske när hennes allmänna analys av ledarskribenters tafflighet känns träffande) att göra som alla andra liberala bloggare och ledarskribenter och återigen ta upp hennes rättsfall. Det gör att du själv bevisat vem du tillhör - den grå massan av skribenter. Jag skulle skämmas att kalla mig socialdemokrat om du säger dig företräda dem på denna blogg. Anna skriver passionerat och oväntat om alternativa samhällsfrågor som ledarsidor och bloggare aldrig tar upp. Jag läser hennes krönikor i Metro med stor förtjusning varje dag. Din blogg kom jag faktiskt in på av ett misstag. Kanske är det din avundsjuka som spelar dig ett spratt?

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 november, 2007 11:42) : 

    Jag tycker att Anna har rätt. Och att du Jonas är snubblande nära att hamna i rollen som den som till varje pris ska försvara "det bestående".
    Du kan väl erkänna att ledarsidorna behöver en ordentlig uppryckning? Då kunde de ännu bättre fylla den funktion som du tycker att de ska ha.

    Anne C

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 november, 2007 21:34) : 

    Leffe, nu tycker jag att du går över gränsen. Det finns ingen anledning att ta till den där typen av kränkande ord i en politisk diskussion.

    Johan, nja - en viss skillnad är det ändå att vara krönikör respektive ledarskribent. Den förra har större utrymme för att vara personlig och ta ut svängarna i resonemangen. En ledarskribent förväntas vara något mer stringent. En blogg som min har alltså mer gemensamt med krönikan än med ledaren...

    David, jag har inte attackerat någon. Tvärtom. Jag har sökt förklaringar till varför Anna Sjödin må ha känt en berättigad frustration och ilska över ledarskribentskrået, utifrån den behandling hon själv fått genomlida från vissa representanter för detta. I själva verket tog jag tidigt avstånd från dem som dömde henne på förhand. Och jag tycker också - vilket jag också skrev i mitt första svar på Anna Sjödins krönika i Libertas - att hon gör bra insatser som skribent. Men det betyder inte att jag tycker att hennes sågande av en hel yrkeskår är rimligt eller vettigt.

    Anna, då läser du min blogg dåligt. Jag är tvärtom starkt för en förnyelse inom ledarskribentskrået. På många håll jobbar människor - företrädelsevis män - som jobbat där alldeles för länge och inte verkar tänkt nytt på länge. Men det betyder inte att att alla ledarskribenter är inskränkta och trista, och det är detta jag vill nyansera.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 november, 2007 21:35) : 

    Förlåt, "Anna" skulle förstås vara Anne.

     

    kommentera