Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, augusti 27, 2006

    Kryssa Morian!

    Jag heter Jonas Morian och jag kandiderar för socialdemokraterna till Stockholms kommunfullmäktige. Jag står dock långt ned på listan för valkrets Norrmalm-Östermalm, och behöver ditt kryss för att kunna driva på för ett bättre Stockholm för alla.

    Jag vill göra Stockholm till en världsstad; en huvudstad som växer och är öppen för alla. Därför vill jag se satsningar på jobb, bostadsbyggande, tillgänglighet och turistvänlighet. I min vision av Stockholm finns goda åtgärdsprogram för människor som riskerar att hamna i bostadslöshet och social utslagning. Men viktigast är att det ska finnas bostäder för alla plånböcker, behov och smakriktningar. Det saknas knappast ytor att bygga på – många befintliga bostadsområden kan förtätas. Men vi kan också bygga betydligt mer på höjden än vi gjort hittills.

    Här följer några av de frågor jag går till val på i höst. För mer information, läs en PDF-version av mitt valmanifest.

    1. Bygg skyskrapor i Stockholm! I Norrmalm och Östermalm finns gott om ställen som skulle kunna bebyggas med höghus för såväl kontor som boende.

    2. Bättre förutsättningar för jobb i Stockholm! Genom att satsa på infrastruktur för moderna och smidiga transporter, IT och telefoni gör vi staden mer attraktiv för boende, besökare och investerare. Jag vill ha ett fritt, trådlöst bredbandsnät till alla i city och i stadens miljonprogramsområden. Men vi behöver också fler händer inom skola, vård och omsorg.

    3. Gör Stockholm till en bättre turiststad! I många andra europeiska huvudstäder finns gatu- och informationsskyltar skrivna på flera olika språk. Jag vill satsa på strategisk skyltning runt om i stan på förslagsvis engelska.

    4. Lys upp Stockholm! I många europeiska städer får bofasta och turister njuta av ett fantastiskt skådespel när mörkret faller och välgenomtänkt belysning skapar en helt ny bild av husen. Så borde vi ha det i vår stad också.

    5. En stad för stockholmarna! Utveckla fler promenadstråk och uteserveringar i stan. Och förverkliga den då unge okände arkitekten Raoul Wallenbergs förslag från 1935 om att bygga en badplats vid Riddarholmen.

    Detta var några av de punkter jag vill verka för inom Stockholmspolitiken. Läs mer här, och läs gärna också min blogg för att ta del av fler idéer för Stockholm. Tidigare inlägg om mina visioner för Stockholm finns bland annat här, här, här och här.

    Du är alltid välkommen att kontakta mig för att ställa frågor och ge synpunkter på de frågor jag driver. Det sker lättast genom att mejla mig på promemorian@gmail.com.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Kryssa Morian!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 augusti, 2006 12:41) : 

    Jag hade nog velat rösta på dig. Synd att du är sosse.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 augusti, 2006 13:04) : 

    "Synd" är det knappast att jag är sosse :-)

    Du är varmt välkommen att rösta på mig, Johannes!

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 augusti, 2006 16:16) : 

    Men är inte en röst på Jonas Morian en röst på Roger Mogert?

    Holmfrid

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 augusti, 2006 19:27) : 

    *haha*

    Inte om ni kryssar upp mig förbi honom på listan :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 augusti, 2006 00:06) : 

    Mr Morian,
    Är du säker på att du hör hemma hos sossarna? Hehe.

    Schyssta förslag. Du har glömt en sak - Essingeleden - om Stockholm ska bli en storstad så kan vi knappast ha en tunn navelsträng varpå hela trafiknätet är uppbyggt. Stannar Essingeleden stannar Stockholm. Staden måste ha fler förbindelser i öster.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 augusti, 2006 00:19) : 

    Du lär knappast vilja ha mitt stöd, än mindre behöva det, men Ditt program är ganska vettigt. Det klart bästa från en (s)-kandidat.

    Hoppas Din kampanj går bra, om än inom ramen för ett maktskifte =)

    /Anders
    PS Grattis till artikeln i Östermalmsnytt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 augusti, 2006 03:01) : 

    Om jag hade kunnat tänka mig att rösta på sossarna och om jag bott i Stockholm hade jag definitivt kryssat dig. Nu kan jag inte tänka mig det, och bor dessutom inte där, men i alla fall. Jag hoppas att de som röstar på s uppmärksammar dig och sätter ett kryss.

    Många vettiga förslag, så lycka till.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 augusti, 2006 07:41) : 

    Tack för alla välgångsönskningar! En motfråga till Attila bara: exakt vilka av mina valfrågor får dig att tvivla på mina partisympatier? Det kanske bara är så att du har fördomar om socialdemokrater?

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 augusti, 2006 12:41) : 

    Jonas,

    Hade du varit Stockholmare så hade jag röstat på dig. Sedan ställer jag mig också undrande till Attilas fråga, på vilket sätt är de frågor Morian vill driva inte Socialdemokratiska? De är ju knappast ideologiska (Så som privatiseringar osv.) utan någon varje normalt funtade Stockholmspolitiker borde ställa upp på. (Och alla andra politiker om vi skulle applicera ett liknande program på andra städer) Det enda parti som skulle kunna tänka sig protestera är väl Miljöpartiet som skulle ha varit emot punkt 1.

    /Martin Tunström (s)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 augusti, 2006 14:03) : 

    Tack Martin!

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (31 augusti, 2006 20:36) : 

    Jag tror iofs inte att miljöpartiet är emot skyskrapor generellt. De upptar ju mindre byggyta än om man bygger på bredden. Alltså kan mer grönytor skapas. Men det är så jag uppfattat dem i Sundbyberg.
    Ja - jag tycker ni ska kryssa Morian!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (01 september, 2006 11:41) : 

    Tack Nathalie! Och jag uppmanar alla att följa Nathalies och hennes partikompisars valarbete i Sumpan på hennes blogg.

     

    kommentera